Skriftlig spørsmål fra Arne Nævra (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:29 (2019-2020)
Innlevert: 06.10.2019
Sendt: 07.10.2019
Besvart: 14.10.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): Statens vegvesen gjennomfører en omfattende effektivisering og avbyråkratisering. Jeg har fått flere henvendelser om at den store nedbemanningen vil svekke de sentrale veifagene/nettverkene og dermed hensikten med omorganiseringen. Sentrale og regionale avdelinger mister i disse dager mange kompetente medarbeidere til fylkene ved oppheving av sams veiadministrasjon, samt til konsulenter og entreprenører.
Er statsråden orientert om denne utviklingen, og finnes det planer for å demme opp mot slike uønskede konsekvenser?

Begrunnelse

Statens vegvesen (SVV) er eier av riksveinettet og dermed ansvarlig for kostnader til investeringer, drift- og vedlikehold samt miljøkostnader gjennom hele livsløpet til konstruksjonene.
Mangelfullt dokumenterte grunnforhold er ofte årsak til store kostnadsoverskridelser og negative miljøpåvirkninger. Ras og steinsprang forekommer i økende grad på uventede steder på grunn av klimaendringene. Dette betyr at også grunnforholdene i sideterrengene til veiene må undersøkes mye grundigere enn tidligere.
Ved grundige forundersøkelser i planfasene er det et stort potensial for sikrere kostnadskalkyler og miljøoppfølging tilpasset stedet. Tverrfaglig samarbeid mellom geologer, geoteknikere og miljøfaglig personell er da veldig viktig.
Etter de kontaktene jeg har hatt med ansatte i etaten, er det en rådende oppfatning at omorganiseringen kan føre til at SVV blir en mindre profesjonell byggherre.
SVV reduserer nå antall stillinger betraktelig og prioriterer totalentrepriser der entreprenøren i langt større grad enn tidligere utfører detaljplanlegging og bestemmer de tekniske løsningene innenfor mer generelle rammer. Likevel må undersøkelser av grunnforhold og miljø utredes av SVV i tidligere planfaser for å definere betingelsene for totalentreprisene. Sett i lys av dagens sterkt økte utbyggingstakt vil behovet for høy kapasitet og tverrfaglighet i SVV framover bli høyere enn noen gang, mens kapasiteten til de relevante fagmiljøene blir svekket.
Nedbemanning i SVV, med oppsplitting av nettverk, vil bli merkbart f.o.m. 2020. Dette berører i høy grad stillinger knyttet til grunnundersøkelser og miljø. Totalentrepriser skal heretter utføres med langt færre interne ressurser i SVV, også innen de mest kompliserte byggeprosjektene. Denne kontraktsformen gir mye mindre rom for byggherrens egen aktivitet, fordi SVVs fagfolk blir mye mindre involvert. Statens vegvesen vil snart sitte igjen med en svekket bestillerkompetanse, et dårligere grunnlag for å definere praktisk rettet FoU og et svekket grunnlag for å revidere veinormaler og regelverk. Dette fører som alle veit til sterkt økt behov for konsulenter. Jeg kan ikke se at den den samfunnsøkonomiske lønnsomheten ved omorganiseringen er dokumentert.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Etter oppmoding frå Stortinget, har regjeringa gått inn for å avvikle sams vegadministrasjon og overføre fylkesvegoppgåvene til fylka. Overslagsvis brukte Statens vegvesen om lag 1850 stillingar på oppgåvene knytta til sams vegadministrasjon i fylkeskommunane i 2018. Dette er stillingar knytt til oppgåver som fylkeskommunane tek over frå 2020. Ei styrking av fylkeskommunane sitt ansvar for vegnettet er elles ei naturleg oppfølging av forvaltingsreforma i 2010. I 2010 overførte den raudgrøne regjeringa om lag 17 000 km av riksvegnettet frå staten til fylkeskommunane. No styrkjer regjeringa forvaltningsnivået ytterlegare gjennom å overføre fylkesvegadministrasjonen. Mellom anna på grunn av denne store endringa og som oppfølging av områdegjennomgangen av Statens vegvesen, førebur vegvesenet ny organisasjon frå 1.1.2020.
Statens vegvesen og fylkeskommunane er i krevjande prosessar med omstilling. I ei overgangsfase med omstilling har Statens vegvesen og fylkeskommunane felles utfordringar med å halde oppe same produksjonen som før. Hovudutfordringa er at fleire enn vanleg sluttar og finn andre arbeidsgjevarar enn Statens vegvesen og fylkeskommunane. Det er no over 8 % som sluttar i Statens vegvesen, mot normalt 4-5 %. Her er det geografiske variasjonar og variasjonar mellom område.
Eg er kjent med at det er god dialog mellom Statens vegvesen og fylkeskommunane for å finne dei beste løysingane der det er utfordringar med å oppretthalde produksjonen som planlagt, men det er likevel ikkje mogleg å gjennomføre ei så stor omstilling heilt utan konsekvensar for framdrift i ein overgangsfase.
Sjølv om kapasiteten i ein overgangsfase kan bli noko redusert, legg eg til grunn at det blir gjort nødvendige utgreiingar av grunn- og miljøforhold. Eg legg også til grunn at Statens vegvesen og fylkeskommunane sørger for å ha den bestillarkompetansen som trengs for å planlegge, bygge, forvalte, drifte og halde ved like vegane som dei har ansvar for.