Arne Nævra (SV): Statens vegvesen gjennomfører en omfattende effektivisering og avbyråkratisering. Jeg har fått flere henvendelser om at den store nedbemanningen vil svekke de sentrale veifagene/nettverkene og dermed hensikten med omorganiseringen. Sentrale og regionale avdelinger mister i disse dager mange kompetente medarbeidere til fylkene ved oppheving av sams veiadministrasjon, samt til konsulenter og entreprenører.
Er statsråden orientert om denne utviklingen, og finnes det planer for å demme opp mot slike uønskede konsekvenser?
Begrunnelse
Statens vegvesen (SVV) er eier av riksveinettet og dermed ansvarlig for kostnader til investeringer, drift- og vedlikehold samt miljøkostnader gjennom hele livsløpet til konstruksjonene.
Mangelfullt dokumenterte grunnforhold er ofte årsak til store kostnadsoverskridelser og negative miljøpåvirkninger. Ras og steinsprang forekommer i økende grad på uventede steder på grunn av klimaendringene. Dette betyr at også grunnforholdene i sideterrengene til veiene må undersøkes mye grundigere enn tidligere.
Ved grundige forundersøkelser i planfasene er det et stort potensial for sikrere kostnadskalkyler og miljøoppfølging tilpasset stedet. Tverrfaglig samarbeid mellom geologer, geoteknikere og miljøfaglig personell er da veldig viktig.
Etter de kontaktene jeg har hatt med ansatte i etaten, er det en rådende oppfatning at omorganiseringen kan føre til at SVV blir en mindre profesjonell byggherre.
SVV reduserer nå antall stillinger betraktelig og prioriterer totalentrepriser der entreprenøren i langt større grad enn tidligere utfører detaljplanlegging og bestemmer de tekniske løsningene innenfor mer generelle rammer. Likevel må undersøkelser av grunnforhold og miljø utredes av SVV i tidligere planfaser for å definere betingelsene for totalentreprisene. Sett i lys av dagens sterkt økte utbyggingstakt vil behovet for høy kapasitet og tverrfaglighet i SVV framover bli høyere enn noen gang, mens kapasiteten til de relevante fagmiljøene blir svekket.
Nedbemanning i SVV, med oppsplitting av nettverk, vil bli merkbart f.o.m. 2020. Dette berører i høy grad stillinger knyttet til grunnundersøkelser og miljø. Totalentrepriser skal heretter utføres med langt færre interne ressurser i SVV, også innen de mest kompliserte byggeprosjektene. Denne kontraktsformen gir mye mindre rom for byggherrens egen aktivitet, fordi SVVs fagfolk blir mye mindre involvert. Statens vegvesen vil snart sitte igjen med en svekket bestillerkompetanse, et dårligere grunnlag for å definere praktisk rettet FoU og et svekket grunnlag for å revidere veinormaler og regelverk. Dette fører som alle veit til sterkt økt behov for konsulenter. Jeg kan ikke se at den den samfunnsøkonomiske lønnsomheten ved omorganiseringen er dokumentert.