Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:60 (2019-2020) Innlevert: 10.10.2019 Sendt: 10.10.2019 Besvart: 17.10.2019 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen
Hårek Elvenes (H): Hva var forsvarsbudsjettets andel av statsbudsjettet i 1990 og i 1995, hva var forsvarsbudsjettets andel av brutto nasjonalprodukt i 1990 og 1995, hvor stort ville forsvarsbudsjettet vært i 2020 forutsatt at forsvarsbudsjettet hadde økt tilsvarende (prosentvise økning) som statsbudsjettet siden 1990, hvor stor er fredsdividenden som denne forskjellen utgjør, hvor stor ville forsvarsbudsjettets andel av statsbudsjettet vært i 2020 basert på nevnte forutsetning, og hvor stor andel av BNP ville dette utgjort i 2020?
Forsvaret har gjennomgått en av de største omstillinger i norsk offentlig sektor siden 1990.
Frank Bakke-Jensen: Forsvarsbudsjettets andel av statsbudsjettet i 1990 og 1995 kan anslås til hhv. 6,7 prosent og 5,3 prosent. Forsvarsbudsjettets andel av brutto nasjonalprodukt i 1990 og 1995 var hhv. 3,0 prosent og 2,4 prosent. Dersom forsvarsbudsjettet skulle hatt samme utvikling som resten av statsbudsjettet, ville det ha vært på i underkant av 100 mrd. kroner i 2020. Forsvarsbudsjettets andel av statsbudsjettet ville vært 5,5 prosent. Forsvarsbudsjettet ville utgjort om lag 2,6 prosent av BNP. Jeg gjør oppmerksom på at dette forholdstallet ikke er direkte sammenlignbart med de andeler NATO regner ut basert på det vi rapporterer til NATO.Ovennevnte utregninger er basert på nominelle priser og budsjettall. Spørsmålet om forskjellen mellom forsvarsbudsjettets andel av statsbudsjettet i 1990 sammenlignet med 2020 kan ses på som et uttrykk for en såkalt fredsdividende er vanskelig å svare på. Begrepet fredsdividende kan forstås som en forsvarsutgift som ikke er påløpt som følge av lavere sikkerhetspolitisk spenning eller andre grunner til at en mindre andel av statens midler brukes på Forsvaret. Dette er vanskelig å anslå også fordi det krever forutsetninger om hva utgiften ville vært med et annet sikkerhetspolitisk spenningsnivå. Endringen i forsvarsbudsjettet sammenlignet med endringen i statsbudsjettet kan også forklares utfra andre prioriteringer og samfunnets øvrige behov.