Skriftlig spørsmål fra Arne Nævra (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:77 (2019-2020)
Innlevert: 13.10.2019
Sendt: 14.10.2019
Besvart: 18.10.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Arne Nævra (SV)

Spørsmål

Arne Nævra (SV): I vedlegg J-2 om anbudspapirene i trafikkpakke 2 har SJ og Vy listet opp hvor mange togavganger de kan levere fra 2020 til 2030. Ut fra dette vedlegget har Vy lagt opp til å kjøre et betydelig antall flere togavganger i sitt tilbud. Tallene viser også at Vy har kalkulert med 530.000 flere togreiser enn SJ i 2030.
Hvor mye større togproduksjon hadde Vy lagt opp til i sitt tilbud, og i hvor stor grad er dette tatt hensyn til i utvelgelsen?

Begrunnelse

Når en så stor reform som jernbanereformen blir realisert med knapt flertall i stortinget, ville en tro at anbudsutsettelsene på togstrekninger ville bli gjennomført på en slik måte at det ikke skulle herske den minste tvil om at rett selskap fikk anbudet, at det var rett selskap som fulgte opp mål og premisser best.
Det er ikke lett å se at dette er tilfellet. Ikke minst har Aftenposten i flere artikler offentliggjort opplysninger og laget sammenstillinger som sår tvil om at SJ burde fått dette tilslaget på bekostning av VY.
I anbudspapirene, konkurransegrunnlaget for trafikkpakke 2, står det i pkt. 1.2 beskrevet overordnede mål med konkurransen. Her står det klart at hensikten med utsettingen er flere og mer fornøyde kunder. Det står også at togoperatøren som velges "skal kunne levere det mest kundevennlige og kostnadseffektive persontogtilbudet".
Det er flere punkter som gjør at man kan betvile at det er gjort rett valg ved ikke å velge VY:

- Vedlegget i J 2 tyder viser at VY har flere togavganger enn SJ i sitt tilbud. Vy skal kjøre veldig mange flere togavganger enn SJ - dersom de ble tildelt pakke Nord.
- Dette ville gitt en betydelig miljøgevinst - ikke minst på Nordlandsbanen og rundt Trondheim.
- Fra tildelingsbrevet framgår det at Vy fikk tilsynelatende mindre poeng for en betydelig vekst på Nordlandsbanen (i antall togavganger) enn hva SJ fikk for å beskrive sitt serveringstilbud på Meråkerbanen.
- Vy har lagt inn høyere kostnader til kjørende personale – ca. 50 mill. kroner mer i året enn SJ. Hadde de brukt samme sats som SJ - så hadde de vunnet på pris.
- Dersom Vy hadde hatt samme lave krav til avkastning som SJ - så hadde de høyst sannsynlig vunnet på pris. Dette framgår også av tildelingsbrevet der det forstås at VY har høyere driftsmargin enn SJ.
- Kvaliteten er et gjennomsnitt av 57 kriterier - prisen har ett kriterium (to med opsjonene), og systemet ser derfor ikke ut til å være rettferdig med tanke på vekting av kvalitet.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Oppgåva med å inngå og følgje opp trafikkavtalar utførast av Jernbanedirektoratet og eg har difor innhenta informasjon frå Jernbanedirektoratet for å svare på representantens spørsmål.
Jernbanedirektoratet opplysar om at det i Trafikkpakke 2: Nord var tre tildelingskriterium: Kostnad (vekta 50 prosent), kvalitet (45 prosent) og oppdragsforståing (5 prosent). Vektinga av dei tre tildelingskriteria med tilhøyrande underkriterium, vurderingstema og dei mange krava Jernbanedirektoratet stilte i konkurransen vart fastsett og gjeve tydeleg informasjon om til tilbydarane i god tid før tilbodsfristen.
På basis av dette, var det opp til den einskilde tilbydar å avvege effekten av å tilby kvalitetshevande tiltak, effekten desse tiltaka har på nettokostnadane og korleis dette slår ut i høve til tildelingskriteria for konkurransen og den fastsette vektinga av desse. Jernbanedirektoratet som oppdragsgjevar skal på si side opptre i samsvar med grunnleggande prinsipp om føreseielegheit, noko som òg er nedfelt i lov om offentlege innkjøp. Det inneber at direktoratet ikkje kan endra tildelingskriteria, eller den fastsette vektinga, etter tilbodsfristen og etter at dei einskilde tilboda er kjende.
Stortingsrepresentanten peiker i spørsmålet sitt på forskjellar i togproduksjon i tilboda frå høvesvis Vy Tog og SJ Norge, det vil seia ulikt tal på avgangar. Til det er å seia at alle tilbydarane i konkurransen har lagt til grunn ulik togproduksjon på dei aktuelle banestrekningane. Det er i tilboda tilfelle der Vy Tog tilbyr fleire avgangar enn SJ Norge på einskilde dagar og linjer, men òg motsett; tilfelle der SJ Norge tilbyr fleire avgangar einskilde dagar og linjer. Summen av avgangar er heller ikkje direkte samanliknbar:

• Både Vy Tog og SJ Norge har oppretta nye, men ikkje like tilbod på strekningane (utover minstekrava).
• Talet på avgangar som er definerte i det refererte «Vedlegg J-2» inneheld i nokre tilfelle dobbeltregistreringar av det same toget, fordelt på ulike heil- og delstrekningar.
• Som kjend er det òg sju opsjonar på konkrete tilbodsbetringar i trafikkavtalen, og desse er av tilbydarane handterte ulikt. Vy Tog har tatt med nokre av desse som ein del av den ordinære leveransen frå desember 2022, noko som gir seg utslag i fleire avgangar enn SJ Norge på einskilde dagar. Ved utøving av desse opsjonane, slik det er foreslått i statsbudsjett for 2020 vil denne differansen reduserast og i nokre tilfelle bli eliminert.

Jernbanedirektoratet opplys og om at både SJ Norge og Vy Tog leverte særs gode tilbod på kvalitet og oppdragsforståing. Når det gjeld pris, var SJ Norge klart best. Det gjennomsnittlege årlege vederlaget SJ Norge skal ha for å driva trafikken som inngår i denne trafikkpakka, utgjer i storleiksorden ein femtedel av kva trafikken blir driven for i dag. Samla sett var det SJ Norge som har levert det tilbodet som gir det beste forholdet mellom pris, kvalitet og oppdragsforståing.
Føretaket vann difor konkurransen om Trafikkpakke 2.