Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:114 (2019-2020) Innlevert: 18.10.2019 Sendt: 21.10.2019 Besvart: 28.10.2019 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner
Marit Knutsdatter Strand (Sp): Endringer for Statped er tema i Prop. 1 S (2019-2020) og i kommende Stortingsmelding om tidlig innsats i skolen. 25 mill. kr. flyttes fra Statped til kommuner og fylker. Statped bidrar med viktig kompetanse og innsikt fra små fagmiljøer overfor elever, lærere og kunnskapssektoren. Spisskompetansen i enkelte fagmiljø ikke har nok folk eller kapasitet til å bli fordelt i alle landets kommuner og fylker hver for seg, men må følge de enkeltelevene med behov til enhver tid.Hvordan er flytting av ressurser fra Statped og over til fylker og kommuner tenkt i praksis, og hva gjør at styrking av lokale fagmiljøer må føre til kutt i Statped som organ?
Jan Tore Sanner: Regjeringen vil ha en barnehage og skole som skal gi alle barn og elever like muligheter til allsidig utvikling, mestring og læring, uavhengig av bakgrunn og forutsetninger. Flere rapporter viser at dagens system for barn med behov for særskilt tilrettelegging ikke fungerer godt nok. Hjelpen kommer for sent, og ofte gis det spesialpedagogiske tilbudet utenfor fellesskapet. Vi må styrke arbeidet med tidlig innsats og legge til rette for et godt tilpasset og inkluderende tilbud for alle barn og unge, herunder barn med behov for særskilt tilrettelegging. Det er behov for å styrke den spesialpedagogiske kompetanse blant de som jobber i barnehager, skoler og i lokale støttesystemer. Resultatene fra TALIS viser at dette er tema lærerne ønsker mer kompetanse om. I TALIS 2018 svarer hver sjette lærer at de har «stort behov» for å bedre sin kunnskap om undervisning av elever med særlige opplæringsbehov. Det var også over 900 søkere til videreutdanning i spesialpedagogikk høsten 2019. De 25 millionene skal gå til å heve den spesialpedagogiske kompetansen i barnehager, skoler og lokale støttesystemer. Vi vil ha god dialog med relevante aktører om hva som vil være den beste innretningen på tiltakene. Som stortingsrepresentanten er kjent med, vil regjeringen legge fram en melding for Stortinget denne høsten om tidlig innsats og inkluderende fellesskap. Meldingen skal omfatte både barnehage, skole og SFO, vurdere det statlige og lokale støttesystemet, og hvordan det tverrfaglige og flerfaglige samarbeidet mellom tjenestene kan styrkes for at kompetansen skal komme nærmere barnet og eleven. Jeg vil i meldingen redegjøre for hvordan vi legger opp til å utvikle Statped videre og hvordan vi vil styrke kommuner og fylkeskommuner.