Skriftlig spørsmål fra Kjersti Toppe (Sp) til helseministeren

Dokument nr. 15:117 (2019-2020)
Innlevert: 18.10.2019
Sendt: 21.10.2019
Besvart: 28.10.2019 av helseminister Bent Høie

Kjersti Toppe (Sp)

Spørsmål

Kjersti Toppe (Sp): Hva er den medisinskfaglige begrunnelsen for at blåreseptforskriften ikke åpner for folketrygdrefusjon av hjelpemidler som måler vevsglukose?

Begrunnelse

Forskrift om stønad til dekning av utgifter til viktige legemidler mv. (blåreseptforskriften) fastslår følgende om refusjon av medisinsk forbruksmateriell:

«Ved diabetes ytes det stønad til penner, sprøyter, forbruksmateriell til inhalator, spisser, lansetter, materiell til måling av sukker og ketoner i blod og urin, og inneliggende insulinkanyle/insulinknapp.»

Beslutningsforum for nye metoder besluttet 14. mai 2018 å innføre flash-glukosemåling for barn med type 1-diabetes, begrunnet i at disse pasientene følges opp av spesialisthelsetjenesten. Både pasienter med type 2-diabetes og voksne pasienter med type 1-diabetes følges i hovedsak opp i primærhelsetjenesten. I begge de sistnevnte gruppene finnes det pasienter som kan ha nytte av kontinuerlig glukosemåling eller flash-glukosemåling.
Etter det spørsmålsstilleren forstår, er det ovennevnte formulering i blåreseptforskriften som står i veien for at slike hjelpemidler kan vurderes refundert over folketrygden for pasienter som følges opp i primærhelsetjenesten. Dette fordi disse hjelpemidlene ikke måler sukker i blod eller urin, men i vevsvæske.
Dette er i så fall ulogisk i lys av regjeringens prinsipp om at finansieringsansvaret skal følge behandlingsansvaret.
Det er dessuten bekymringsfullt dersom en teknologisk utdatert forskriftsformulering fører til en skjult nedprioritering av pasienter som i hovedsak følges opp i primærhelsetjenesten.
En endring av denne forskriftsteksten betyr ikke automatisk at glukosemåling i vevsvæske skal refunderes over folketrygden. Derimot betyr det at helsemyndighetene kan vurdere om slike hjelpemidler skal refunderes – på lik linje med andre nye behandlinger og metoder.
Statsråden bes derfor avklare hvorvidt det finnes en medisinskfaglig begrunnelse bak den aktuelle forskriftsteksten, og hva denne begrunnelsen eventuelt består i.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Blåreseptforskriften § 5 Medisinsk forbruksmateriell angir totalt 14 tilstander der det ytes stønad til medisinsk forbruksmateriell. Under hvert av disse hjemmelspunktene er det i større eller mindre grad konkretisert hvilke produkttyper det ytes stønad til. Ved diabetes ytes det stønad til penner, sprøyter, forbruksmateriell til inhalator, spisser, lansetter, materiell til måling av sukker og ketoner i blod og urin, og inneliggende insulinkanyle/insulinknapp. Det ytes ikke stønad til apparatene som brukes sammen med teststrimlene ved måling av blodsukker, kun til teststrimlene.
Ut fra denne ordlyden ytes det kun stønad til forbruksmateriell til måling av glukose i blod, og ikke til måling i vevsvæske. Det er dermed et tydelig skille mellom egenmåling ved bruk av fingerstikk, som dekkes av blåreseptforskriften, og kontinuerlige glukosemålere (CGM) og flash-glukosemålere som finansieres av helseforetakene.
Helsedirektoratet har på oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet utredet et bedre system for fordeling av finansieringsansvar av medisinsk utstyr. De har videre utredet mulige endringer i regelverket for folketrygdens finansering av medisinsk forbruksmateriell og næringsmidler etter blåreseptforskriften §§ 5 og 6. Disse utredningene er nå til vurdering og videre oppfølging i departementet.