Skriftlig spørsmål fra Kjersti Toppe (Sp) til helseministeren

Dokument nr. 15:118 (2019-2020)
Innlevert: 18.10.2019
Sendt: 21.10.2019
Besvart: 28.10.2019 av helseminister Bent Høie

Kjersti Toppe (Sp)

Spørsmål

Kjersti Toppe (Sp): Kan helseministeren bekrefte at det er etablert en fungerende bakvaktsordning for ambulanseflytjenesten, og kan han gjøre rede for hvorfor det likevel blir avbrudd i beredskapen på grunn av manglende besetning?

Begrunnelse

Viser til spørsmål i Stortingets spørretime til helseministeren fra representant Per Olaf Lundteigen 16. oktober:

«Beredskapen 15. oktober kl. 0930 var at det var tre beredskapsavbrudd de neste 24 timene både for Kirkenes, Alta og Bodø. Årsaken var manglende besetning. Statsråden har sagt at det er etablert bakvakt for besetninger. Kan statsråden bekrefte at det er etablert bakvakt? Hvorfor brukes ikke da bakvakta, slik at beredskapen opprettholdes, eksempelvis for de tre flyene i går?»

Spørsmålene stilles på nytt, ettersom statsråden unnlot å besvare dem i spørretimen.
Det presiseres for øvrig at spørsmålet gjelder hvorvidt det finnes en bakvaktsordning som faktisk er etablert og fungerer i dag, ikke hvorvidt dette er noe som nevnes i anbudsdokumentene.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: I sitt tilbud til Luftambulansetjenesten HF har Babcock Scandinavian AirAmbulance AS (Babcock), tilbudt og forpliktet seg til å etablere en ordning med fire piloter på bakvakt 24 timer i døgnet, tilgjengelig for å kunne gå inn i vakter ved alle landets baser 365 dager i året. Ti piloter ble tilbudt i en slik bakvaktturnus som standbypiloter. De skal kunne aktiveres innen 60 minutter og kunne nå enhver base innen fire timer. I sin løsning skal Babcock plassere to piloter på bakvakt på Gardermoen på dagtid og to på base Alta om natten. Babcock har vurdert at Alta er hensiktsmessig for plassering av bakvakt på natt ettersom basen har to fly der og det ene kun brukes på dagtid. Det er dermed ett fly ledig om natten og som raskt kan tas i bruk på natt. Gardermoen har også ett fly som ikke brukes på natt, samtidig gjør mange flyavganger til hele landet basen godt egnet for bakvakt på dagtid.
For kortbaneflyene har Babcock nå etablert en fungerende bakvaktsordning med totalt 15 standbypiloter, 14 på Gardermoen og en i Tromsø. I tillegg har selskapet tre administrative piloter som også settes inn ved behov.
Babcock ga alle pilotene i Lufttransport FW AS tilbud om fortsatt jobb i ambulanseflytjenesten. Ved oppstart av sin kontrakt 1. juli 2019 hadde Babcock flere piloter ansatt enn det Lufttransport FW AS hadde da de hadde operatøransvaret under forrige kontrakt. I de nye arbeidsavtalene med Babcock beholdt de fleste pilotene arbeidssted med fast base. På Gardermoen ble som kjent ett propellfly byttet med et jetfly i den nye kontrakten. Jetflyet krever an annen kompetanse hos pilotene og er derfor satt opp med et eget mannskap allerede ved oppstart. Dette har ført til at en for stor andel av kortbanepilotene kontraktsmessig er knyttet til base Gardermoen, og er ut i fra de inngåtte avtalene vanskelig for Babcock å bruke andre steder i landet. Selskapet forhandler derfor med pilotene og deres fagforening om nye avtaler for å få bruke disse pilotene mer hensiktsmessig. Disse forholdene har blant annet ført til at basen i Kirkenes mangler fire av ti piloter, Brønnøysund to av ti og dagflyet i Alta en av ti for å ha full bemanning.
Babcock har siden oppstart hatt sterkt fokus på å ha faste piloter ved alle baser fordi det gir størst stabilitet. Selskapet øker derfor nå antallet kapteiner. Treningen av disse starter når det er oppnådd enighet med pilotforeningen. Selskapet har også ansatt tre nye styrmenn som starter sin trening i januar 2020, og har utlyst ytterligere tre stillinger som styrmann. Dette vil samlet sett gi en mer robust tjeneste og færre utmeldinger ved vaktskifte.
Mens man utdanner nye kapteiner og ansetter flere styrmenn, dekkes vakter der det mangler fast pilot i turnus nå av de 15 standbypilotene og de tre administrative pilotene. Regler i luftfarten krever imidlertid at reise til og fra base må skje innenfor arbeidstidsordningen. Dette innebærer kortere utmeldinger av beredskap fordi noe av pilotens lovlige arbeidstid medregnes i reisetiden til den basen som skal bemannes.
Gjennom de tre første månedene av kontrakten har Babcock av de overnevnte grunnene vært tvunget til å bruke piloter på bakvakt til å dekke opp hull i vaktplanene. Når den faste bemanningen ved basene nå blir bedre fordelt og de ubesatte stillingene fylles opp, vil den nye bakvaktsordningen bidra til at landets ambulanseflybaser raskere får byttet mannskap enn tidligere ved plutselig sykdom og liknende.