Skriftlig spørsmål fra Solfrid Lerbrekk (SV) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:233 (2019-2020)
Innlevert: 06.11.2019
Sendt: 06.11.2019
Besvart: 14.11.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Solfrid Lerbrekk (SV)

Spørsmål

Solfrid Lerbrekk (SV): Kan statsråden redegjøre for den økonomiske situasjonen i Haugalandspakken, herunder hvor stor gjelden er, hvor mye Haugalandspakken har av tilgjengelige økonomiske midler (bankinnskudd, aksjer osv.), hvor mye penger som er til rådighet i gjenværende innkrevingsperiode for prosjekter der byggingen ikke har startet enda, hvor mye penger som til nå har blitt brukt til å planlegge prosjekter som har blitt eller vil bli skrotet, samt årsaken til at innkrevingskostnadene økte med nærmere 11 millioner kroner (45 %) fra 2017 til 2018, etter at Ferde overtok innkrevingen?

Begrunnelse

Haugalandspakken har store økonomiske problemer. Dette skyldes dårlig planlegging, der svært mange prosjekter har blitt betydelig dyrere enn først estimert av Statens vegvesen. Dette har medført at Haugalandspakken i 2013 kuttet 14 prosjekter, med beregnede kostnader på 1,87 milliarder 2015-kroner. Bare to år etter at de 14 prosjektene var borte, fikk politikerne vite at Haugalandspakken lå an til å mangle ytterligere rundt 1,8 milliarder kr. Derfor vedtok de aktuelle kommunene, samt fylkestinget i Rogaland å doble bomtakstene.
Takstøkningen blir det trolig ikke noe av, noe som nå gjør at Haugalandspakken må kutte et sted mellom 1,55 milliarder og 2,4 milliarder kr (ifølge Haugesunds Avis). Ut fra den tidligere historien til Haugalandspakken er det grunn til å tro at det endelige tallet blir langt nærmere 2,4 milliarder kr enn 1,55 milliarder kr.
Den 3. desember skal den politiske styringsgruppen ha et nytt møte, der det er ventet at de får skissert mulige løsninger på de økonomiske problemene. I den forbindelse er det viktig med klarhet i de økonomiske forholdene i Haugalandspakken, både for politikerne, men også for befolkningen som betaler det meste av prosjektene. Det mest relevante i så måte, både for politikerne og bilistene, er å vite hvor mye penger Haugalandspakken har til rådighet for ikke-påbegynte prosjekter innenfor gjenværende innkrevingsperiode (dvs. frem til og med 2023). Dette beløpet vil legge føringer for hvordan de aktuelle kommunestyrene ønsker å prioritere sine siste midler i Haugalandspakken når mange prosjekter nå igjen må skrotes og nedskaleres.
Jeg ønsker også å ta med at økonomien til Haugalandspakken i mye større grad burde fremkommet av Haugalandspakkens nettsider. Nettsider som for øvrig sjelden oppdateres, og der man ikke finner informasjon verken om den økonomiske situasjonen i Haugalandspakken, referater fra styringsgruppemøter eller andre relevante dokumenter. Dette bidrar til å svekke Hauglandspakkens legitimitet hos befolkningen på Haugalandet.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Stortinget slutta seg til delvis bompengefinansiering av Haugalandspakken gjennom behandlinga av St.prp. nr. 57 (2006-2007), jf. Innst. S. nr. 214 (2006-2007), og St.prp. nr. 45 (2007-2008), jf. Innst. S. nr. 242 (2007-2008). Dette er ei bompengepakke som omfattar mange prosjekt og tiltak, og det var få prosjekt som hadde godkjende reguleringsplanar då proposisjonane blei lagt fram og behandla av Stortinget. Det vart derfor understreka at det var knytt stor uvisse til mange av kostnadsoverslaga. Det vart også påpeika at erfaringsmessig er det sannsynleg at kostnadene blir høgare i den vidare planlegginga, noko som dessverre viste seg å bli ein realitet.
I følge Statens vegvesen har ikkje Haugalandspakken gjeld. Pakken har om lag 260 mill. kr i tilgjengelege midlar, i form av pengemarknadsfond og bankinnskot. Per 1. januar 2020 står det att å løyve om lag 160 mill. kr i statlege midlar og om lag 130 mill. kr fylkeskommunale midlar. I tillegg er det rekna med at det vil bli stilt til disposisjon om lag 210-215 mill. kr i bompengar kvart år. Med bompengeinnkrevjing fram til sommaren 2023 utgjer dette om lag 750 mill. kr.
Kva prosjekt og tiltak som skal prioriterast innanfor den attståande økonomiske ramma for Haugalandspakken, vil skje gjennom porteføljestyring i regi av styringsgruppa og lokale styresmakter, i samsvar med prinsippa for styring av bompengepakker. Dette inneber at prosjekt og tiltak skal prioriterast på grunnlag av ei samla vurdering av mellom anna bidrag til måloppnåing, samfunnsøkonomisk lønsemd, disponible midlar og planstatus.
Ferde AS tok over bompengeinnkrevinga og finansieringa av Haugalandspakken i 2018. Omlegging av rekneskapsføringa frå 2017 til 2018 gjer at det blir feil å fokusere på skilnader linje for linje i rekneskapen. I følgje Ferde AS auka samla driftskostnader frå 34 mill.kr i 2017 til 39,8 mill. kr i 2018, dvs. ein auke på om lag 17 pst. Auken skuldast i følgje Ferde AS hovudsakleg oppkjøpskostnader og auka innkrevjingskostnader grunna overgang frå forskotts- til etterskottsavtalar.