Skriftlig spørsmål fra Torstein Tvedt Solberg (A) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:303 (2019-2020)
Innlevert: 13.11.2019
Sendt: 14.11.2019
Besvart: 21.11.2019 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Torstein Tvedt Solberg (A)

Spørsmål

Torstein Tvedt Solberg (A): 34 videregående skoler har i høst tatt i bruk et nytt datasystem «Visma In School» med en rekke feil og mangler. Planen er at systemet skal rulles ut til alle videregående skoler i landet fra neste år.
Deler statsråden min bekymring for å rulle ut et uferdig system med mange feil i hele landet, og hva har statsråden foretatt seg i saken for å unngå at dette blir et nasjonalt mageplask?

Begrunnelse

34 videregående skoler i Akershus fikk i høst innført et nytt administrativt datasystem kalt Visma In School. Planen er at systemet skal rulles ut til alle videregående skoler i landet fra neste år. Men både skoleledere, lærere og elever har i høst fortalt om et system med en rekke feil og mangler, som gjør at elevene går til feil klasserom, ikke får opp timeplanen sin, at fravær registreres feil og at anmerkninger og meldinger ikke kommer frem. Leder i Utdanningsforbundet Steffen Handal har uttalt til Aftenposten at innføringen av Visma In School er en skandale.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: I likhet med representanten Solberg har jeg notert meg at innføringen av det nye datasystemet i Akershus har bydd på utfordringer. Gode og stabile arbeidsverktøy er viktige i et hvert yrke, og hvis verktøyene ikke virker som de skal er det vanskelig å gjøre jobben sin. Jeg har derfor stor forståelse for at det er en krevende situasjon for både lærere og skoleledere, og ikke minst elevene, som også opplever utfordringer knyttet til fraværsføring, timeplaner og oversikt over rom.
Videre vil jeg påpeke at anskaffelse og drift av IT-systemer er fylkeskommunenes eget ansvar. Selv om fylkeskommunene nå står i en vanskelig situasjon, har jeg tillit til at de sammen med leverandøren vil lære av de feilene som er gjort. Jeg har også en klar forventning om at de løser problemene før de implementerer systemet i flere videregående skoler.
Avslutningsvis vil jeg gjerne påpeke at denne saken illustrerer en generell utfordring som jeg er opptatt av. Innkjøpsprosesser for skoleeier har i løpet av kort tid gått fra å handle om innkjøp av skolebøker og fysisk materiell, til å bli et komplekst system som også inkluderer digitale læringsressurser, digitale enheter og annen digital infrastruktur. Denne kompleksiteten stiller større krav til kompetanse hos innkjøper. Som en videreutvikling av digitaliseringsstrategien for grunnopplæringen 2017-2021 ønsker jeg å utarbeide en handlingsplan i samarbeid med blant annet Kommunal- og moderniseringsdepartementet og KS. Handlingsplanen skal blant annet se på mulige tiltak som kan støtte innkjøpsprosessene i kommuner og skoler.