Skriftlig spørsmål fra Ingvild Kjerkol (A) til helseministeren

Dokument nr. 15:313 (2019-2020)
Innlevert: 14.11.2019
Sendt: 15.11.2019
Besvart: 26.11.2019 av helseminister Bent Høie

Ingvild Kjerkol (A)

Spørsmål

Ingvild Kjerkol (A): Kan helseministeren beskrive innholdet i anmodningen som er gitt til forsvaret om å bistå i flyambulansekrisen, og begrunne hvorfor det kun varer frem til jul?

Begrunnelse

I Stortinget 6. november innrømmet helseministeren at et beredskapsnivå for flyambulansen på 90 prosent ikke er godt nok og at det er pilotmangel flere steder, særlig i Kirkenes. Basen på Kirkenes var ute hele 46 timer nå i begynnelsen av november, og i hele Finnmark var tilgjengeligheten i samme periode på under 90 prosent. Vi ligger nå an til å ikke få en tilfredsstillende beredskap i Nord før sommeren 2020, og vinteren er i full anmarsj. 7. november ble det meldt at Luftambulansetjenesten HF og Helse Nord RHF har bedt Helsedirektoratet anmode Forsvaret om å stasjonere et av Forsvarets Bell-helikoptre med 24 timers beredskap i Kirkenes. Oppdraget er så langt tidfestet frem til jul for å styrke luftambulansetilbudet i Finnmark.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Helsedirektoratet har som kjent en samarbeidsavtale med Forsvaret om gjensidig bistand. Det er med utgangspunkt i denne avtalen Helse Nord RHF har anmodet om bistand for å umiddelbart kunne styrke sin beredskap i luftambulansetjenesten i Finnmark.
Hovedbegrunnelsen for anmodningen om bistand fra Forsvaret er å sikre luftambulanseberedskap for de minste flyplassene i Øst-Finnmark. De fleste flyplassene på kysten av Finnmark har kort rullebane og må betjenes av fly og piloter med særskilt godkjenning til å fly på korte rullebaner. Dette er den mest sårbare delen av ambulanseflytjenesten.
Forsvarets Bell 412SP helikopter er spesielt utrustet til ambulanseoppdrag, og har tidligere vist at det er i stand til å yte den type bistand Helse Nord RHF etterspør på en god måte. I en situasjon med varierende tilgang på kortbanefly vil dette bidraget fra Forsvaret bety økt trygghet og sikkerhet for befolkningen spesielt på kysten av Øst-Finnmark.
I første omgang har Helse Nord RHF bedt om at oppdraget skal vare frem til julen 2019. Frem til dette er det forventet at bemanningssituasjonen hos den sivile operatøren vil være betydelig bedre når man nå har fått på plass en ny tariffavtale, samt godkjenning av nye fartøysjefer og styrmenn. Med den nye avtalen mellom Babcock og flygerforeningen har man fått en løsning for bedre disponering av pilotene mellom Østlandet og Nord-Norge, samt blitt enige om endringer som vil sørge for at stand by-pilotene raskere kan komme seg til baser hvor det er sykdom eller andre forfall.
Beredskapssituasjonen vil bli vurdert fortløpende for å sikre befolkningen tilgang på nødvendig akuttmedisinske tjenester.