Skriftlig spørsmål fra Ruth Grung (A) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:308 (2019-2020)
Innlevert: 14.11.2019
Sendt: 15.11.2019
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Besvart: 22.11.2019 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Ruth Grung (A)

Spørsmål

Ruth Grung (A): I regjeringens handlingsplan for infrastruktur for alternative drivstoff står det at "Regjeringen vil legge til rette for rask utbygging av ladeinfrastruktur i hele landet, gjennom en kombinasjon av offentlige virkemidler og markedsbaserte løsninger" og at "Regjeringen vil be NVE gå gjennom relevant regelverk for å sikre at hensyn til etablering av infrastruktur for alternative drivstoff er ivaretatt".
Hva er status på dette arbeidet, og hvordan vil statsråden følge det opp i tiden som kommer?

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Handlingsplanen inneheld ein rekkje punkter som bidreg til ei rask utbygging av infrastruktur for alternative drivstoff. Ansvaret for fleire av dei konkrete punkta ligg i andre departement. Samferdselsdepartementet vil vere pådrivar for at politikken nedfelt i handlingsplanen gjennomførast.
Regjeringa gjer en kontinuerleg innsats for å støtte etableringa av infrastruktur for alternative drivstoff i transport. Regjeringa ynskjer at utbygginga av infrastruktur for alternative drivstoff på eit så tidleg stadium som mogeleg skal gjennomførast utan tilskot.
Vi har mange verkemiddel som byggjer opp under utbygginga av infrastruktur for alternative drivstoff. Regjeringa stimulerer marknaden for infrastruktur for alternative drivstoff fyrst og fremst med verkemiddel som aukar bruken av utslippsfrie køyretøy og fartøy. Dette er til dømes fritaka for avgifter når ein kjøper nullutsleppsbiler, CO2- avgift på fossilt drivstoff, krav om at skipa som vert nytta på Kystruta kan koplast til landstraum, redusert sats for el-avgift ved bruk av landstrum til skip i næring og ulike krav om nullutsleppsteknologi i offentlege innkjøp.
Eg følgjer utviklinga i salet av nullutsleppskøyretøy og rapporterer årleg om denne utviklinga i dei årlege statsbudsjetta. Det er svært gledeleg at ein stadig større del av køyretøya i Noreg er nullutsleppskøyretøy. I dag utgjer elbilane om lag 9 prosent av personbilparken. I kommande budsjett vil eg også rapportera på korleis marknaden for infrastruktur for alternative drivstoff utviklar seg.
Eg vil særleg nemne Enova som er regjeringa sitt viktigaste verkemiddel for å fremme utviklinga av nullutsleppsteknologi i transportsektoren. Enova har ei rekke program som rettar seg mot investeringsstøtte til nullutsleppsteknologi, men også program retta mot investeringar i infrastruktur som hurtigladestasjoner, landstraum og hydrogenfyllestasjonar.
Enova følger marknaden for infrastruktur tett og tilpassar sine program til marknadsutviklinga. Enova har støtta etablering av landstraum i fleire runder. Dei ser nå på kva som må til for å auke bruken av landstraum både på land og på skip. Enova legg opp til å ha klart eit nytt verkemiddel retta mot landstraum i 2020. Enova har og eit støtteprogram som rettar seg mot hurtigladestasjonar der marknaden enda er umoden, og har starta med Finnmark og Troms. Før jul vil Enova lyse ut ei ny runde retta mot Nordland og ytre Trøndelag. Eg er vidare svært nøgd med at vi i andre delar av landet ser at aktørar investerer i hurtigladerar utan offentlig stønad.
Når det gjeld spørsmålet om punktet "regjeringen vil be NVE gå gjennom relevant regelverk for å sikre at hensyn til etablering av infrastruktur for alternative drivstoff er ivaretatt", har eg bedt olje- og energiministeren svare på dette. Han svarer:

"Regjeringen er opptatt av å ha en nettregulering som sørger for en effektiv bruk av strømnettet slik at kostnadene for kundene blir lavest mulig. Det er også viktig å legge til rette for at alle som ønsker det får en rask og smidig tilknytning til strømnettet. NVE ved Reguleringsmyndigheten for energi (RME) har flere aktiviteter på disse områdene. Blant annet jobber RME nå med forslag til endringer i utformingen av nettleien. I hørings-dokumentet vil RME adressere hvordan dagens og fremtidig utforming av tariffene påvirker lønnsomheten av ladeinfrastruktur. Det er Olje- og energidepartementet som vil fastsette eventuelle nye forskriftsbestemmelser.
Av andre relevante tiltak vil Olje- og energidepartementet fremheve at regelverket for anleggsbidrag er endret med virkning fra 01.01.2019. Hovedregelen er at kunden kun betaler en forholdsmessig andel av investeringskostnadene. Nytt regelverk setter også en grense for overskridelser som kan kreves dekket av kunden. Disse grepene sikrer at aktører som etablerer ladeinfrastruktur ikke dekker mer enn en rimelig andel av nødvendige nettinvesteringer. NVE bidrar inn i Miljødirektoratets prosjekt «Klimakur». En viktig del av dette prosjektet er å se på hvordan gjeldende regelverk bidrar til å holde kostnadene ved elektrifisering lavest mulig, samt sørge for at regelverket ikke skaper unødvendige barrierer.
Når det gjelder kundenes tilgang til strømnettet jobber RME med oppfølging av tilknytningsplikten, og har satt ut et utredningsoppdrag om nye krav til nettselskapene. En sentral del av arbeidet er å sikre at tiden fra bestilling til nettilknytning blir kortest mulig."