Skriftlig spørsmål fra Solfrid Lerbrekk (SV) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:351 (2019-2020)
Innlevert: 20.11.2019
Sendt: 21.11.2019
Besvart: 26.11.2019 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Solfrid Lerbrekk (SV)

Spørsmål

Solfrid Lerbrekk (SV): Hvor mange kan ha mistet forsikringen sin eller utbetaling fra KLP og andre pensjonskasser eller fått avslag på denne typen ordninger som følge av Navs uriktige tolkning av EØS-bestemmelsene, og gjør regjeringen noe for å kompensere for denne typen konsekvenser av Nav-skandalen?

Begrunnelse

VG skrev 13. november om en ufør person som mistet uføreforsikringen som følge av et uriktig vedtak fra NAV om stans i arbeidsavklaringspenger. Flere forsikringsselskaper oppgir i saken at de kan ha gjort liknende vedtak.
Fagbladet skrev 20. november en sak om at uføre som er rammet av Nav-skandalen, kan ha krav på etterbetaling også fra KLP eller andre kommunale pensjonskasser. I saken kommer det frem feil fra Nav får ofte betydning også for utbetaling fra KLP eller andre som administrerer tjenestepensjonsordninger for ansatte i fylker eller kommuner. Når Nav stanser utbetalingene, vil som hovedregel utbetalingene fra KLP og de andre pensjonskassene også bli stoppet.

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: Arbeids- og velferdsdirektoratet opplyser til Arbeids- og sosialdepartementet at de har etablert kontakt med KLP og Statens pensjonskasse (SPK), for å få avklart hvilke saker som kan ha medført uriktig stans i utbetalinger av deres ytelser som følge av urettmessig stans i ytelser fra folketrygden. Arbeids- og velferdsdirektoratet kommer i tillegg til å ta kontakt med øvrige tjenestepensjonsordninger i kommunal sektor der det er aktuelt.
Arbeids- og velferdsdirektoratet opplyser videre at de har begynt gjennomgangen av saker med tilbakebetalingskrav som kan være aktuelle å ta opp til ny vurdering. Hittil er ifølge direktoratet, om lag 1000 saker gjennomgått, hvorav om lag 500 saker vil bli tatt opp til ny vurdering.
Arbeids- og velferdsdirektoratet har ikke avdekket relevante saker med utbetalinger fra KLP og SPK så langt, men ved en utsjekk mot Tjenestepensjonsregisteret kan det være aktuelle saker som vil bli fulgt opp i det videre arbeidet.
Arbeids- og velferdsetaten oppfordrer for øvrig, både gjennom media og www.nav.no, personer som mener de er berørt av feiltolkningen om å ringe NAV Kontaktsenter. Det kan også bidra til at sakene blir raskere behandlet.
Direktoratets dialog med KLP og SPK vil fortsette slik at de vil få informasjon om relevante saker som berører deres medlemmer. Dersom det avdekkes saker med utbetalinger fra andre som administrerer tjenestepensjonsordninger for ansatte i fylker eller kommuner, vil også disse bli kontaktet.
Arbeids- og velferdsdirektoratet opplyser at de ikke har mulighet til å se om private forsikringsselskaper kan ha stoppet utbetalinger på grunn av urettmessige vedtak fra Arbeids- og velferdsetaten. I Arbeids- og velferdsdirektoratets egne vedtaksbrev til brukere som er berørt av Arbeids- og velferdsetatens feiltolkning, vil direktoratet derfor informere brukerne om at de bør kontakte sitt forsikringsselskap og sin private tjenestepensjonsordning for å undersøke om ytelser fra disse kan ha blitt påvirket.
Arbeids- og velferdsdirektoratet opplyser at de ikke vil gjennomføre generelle kompenserende tiltak som følge av nevnte feil for denne gruppen, men at alle saker vurderes individuelt opp mot de rettigheter personer har.