Øystein Langholm Hansen (A): Avinor har et planlagt kuttprogram, der de skal kutte minst 400 mill. kroner på budsjettet for 2021.
Er det virkelig slik at store deler av kuttene skal tas ut i form av svekket beredskap, og hvordan definerer statsråden begrepet «unforeseen circumstances»?
Begrunnelse
Undertegnede har blitt gjort oppmerksom på at Avinor, i sin strategi for å kutte det pålagte beløpet, vurderer å svekke beredskapen i form av at en sier opp avtaler om beredskap i form av hjemmevakt på nattestid. I tillegg ser man også at det innføres reduksjoner i sikkerhetsnivå dersom det mangler personell. Selskapet bruker da EASA’s Regulation (EU) No 139/2014, der det heter:
«Unforeseen circumstances leading to temporary reduction of the aerodrome rescue and firefighting level of protection are considered as unplanned events that result in unavailability of facilities, equipment and resources.»
Videre, i definisjon av hva som er såkalte “unforeseen circumstances, heter det:
i. breakdown of RFSS vhicles
ii. staff shortage;
iii. unavailability of extinguishing agents, and
iv. RFSS response to an accident
I en bekymringsmelding sendt til Luftfartstilsynet, som de ikke har respondert på, så vises det til et tilfelle, der det ikke var vilje til å betale overtid for personell, men der personell var både villig til og hadde anledning til å stille på vakt. Da pilot ikke var villig til å lande på redusert sikkerhetskategori, ble vedkommende likevel kommandert på overtidsarbeid. Jeg kjenner også til tilfeller der fly pga. «unforeseen circumstances» har blitt varslet opptil 2 døgn i forkant, knyttet til et sykefravær.
Jeg kjenner også til tilfeller der fly nekter å lande. Et ferskt eksempel er et ambulansefly på Kjevik. Årsaken til denne hendelsen var at Avinor hadde sagt opp hjemmevaktordningen for bakkepersonell på flyplassen. Pasienten ble så kjørt til Oslo i ambulanse, med den effekten det hadde på transporttid og svekket beredskap på Agder. Jeg trodde at noe av samfunnsoppdraget til Avinor var at vi i Norge skulle bestrebe oss på å ha en beredskap på norske flyplasser som skal sørge for at det er så trygt å fly som overhode mulig. Dette samfunnsoppdraget kan umulig drives på frivillighet og dugnad fra de ansatte i brann og redning.