Nina Sandberg (A): Hvordan vil Regjeringen sørge for at alle kommuner og skoler settes i stand til å oppfylle kompetansemålene relatert til svømming, selvberging og livredning i ny læreplan for kroppsøving?
Begrunnelse
I de nye læreplanene for grunnskolen settes det kompetansemål for svømming på 2., 4., 7. og 10. trinn. De nye kompetansemålene legger et godt grunnlag for at det skapes god folkehelse ved aktivitet i, på og ved vann.
De gir også elevene kunnskap og ferdigheter som kan bidra til å redusere antall drukningsulykker. Årlig dør rundt 100 mennesker i drukning i Norge. Dette er godt over snittet i EU, når det gjelder antall drukningsdødsfall per 100 000 innbyggere.
Spørsmålet er om skolene er i stand til å gjennomføre de nye kompetansemålene.
En kartlegging av kroppsøvingsfaget som Høyskolen i Innlandet publiserte i 2018, viser at kun 40,5 prosent av elevene var svømmedyktige etter 4. trinn. Etter 10. trinn var andelen kun økt til 51,5 prosent. I samme undersøkelse oppga 57,6 prosent av lærerne at det er umulig å realisere intensjonen om svømmedyktighet.
En undersøkelse utført av Kommunerevisjonen i Oslo i 2018 viser at om lag 40 prosent av elevene ikke kunne svømme 200 meter etter 4. trinn. Kun 20 prosent av skolene i Oslo tilbød da svømmeopplæring på 5. - 7. trinn. I Utdanningsdirektoratets rapport «Spørsmål til Skole-Norge 2018» oppgir halvparten av skolene at manglende kapasitet og tilgang til basseng, begrenser muligheten til å gi tilstrekkelig opplæring. Over 40 prosent av skolene etterlyser tiltak som bedrer kompetansen i svømme- og livredningsopplæringen, og 53 prosent oppgir at manglende ressurser begrenser skolenes mulighet til å tilby god opplæring. Til slutt viser rapporten at bare 11 prosent av skolene inkluderer livredning ute i sjø, elv eller vann i svømmeopplæringen.
Opplæringsloven sier at skoleeier skal tilby de ressurser som er nødvendige for at elevene skal nå kompetansemålene, men disse tre nyere undersøkelsene viser at det ikke skjer.