Skriftlig spørsmål fra Kjersti Toppe (Sp) til helseministeren

Dokument nr. 15:386 (2019-2020)
Innlevert: 24.11.2019
Sendt: 25.11.2019
Besvart: 02.12.2019 av helseminister Bent Høie

Kjersti Toppe (Sp)

Spørsmål

Kjersti Toppe (Sp): Vil statsråden snarest redegjøre for luftambulansekrisen for Stortinget?

Begrunnelse

Ambulanseflyene i Alta og Kirkenes har 120 timers beredskapsmessig avvik i første halvdel av november. At Finnmark snart fem måneder etter operatørbyttet ikke har forutsigbarhet og trygge luftambulansetjenester, er uakseptabelt. Statsråden har i sommer lovet å redegjøre for Stortinget om luftambulansekrisen, når Stortinget ble samlet i oktober. Det har ikke skjedd. Sakens omfang måneder etter operatørbyttet, massive avvik og store problemer med navigeringssystemer i tillegg, gjør at det mer enn noen gang er nødvendig med en ordentlig redegjørelse for beredskapssituasjonen i luftambulansetjenesten i nord, slik helseminister har lovet.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: I Prop. 1 S (2019-2020) ble det gitt en redegjørelse til Stortinget om utordringene knyttet til operatørbytte i ambulanseflytjenesten.
Den nye operatøren (Babcock Scandinavian AirAmbulance) har ikke klart å levere beredskap i tråd med inngått avtale i den første tiden etter operatørbyttet. Dette er verken Luftambulansetjenesten HF, Helse Nord RHF eller regjeringen fornøyd med. En overgang til nye kontrakter og ny operatør vil alltid være krevende i luftambulansetjenesten. For ti år siden gikk det bortimot ett år ut i kontrakten før Lufttransport FW AS hadde de nye flyene klare til bruk. Dette til tross for at selskapet selv drev tjenesten frem til oppstart av ny kontrakt. Luftambulansetjenesten HF var derfor fullt klar over at det kunne oppstå utfordringer knyttet til overgang til ny kontrakt, og ikke minst til ny operatør. Det ble derfor gjort grundige forberedelser, og det ble laget en plan med en rekke tiltak som kunne settes i verk for å ivareta nødvendig beredskap i en overgangsfase. Dette arbeidet ble gjort sammen med de aktuelle kliniske miljøene, blant annet ved Universitetssykehuset Nord-Norge HF, og med den nye operatøren Babcock. Luftambulansetjenesten HF gikk også bredt ut og orientert både myndighetsorgan og alle berørte parter om forberedelser og tiltak knyttet til byttet av operatør av tjenesten.
Det er svært ulønnsomt for operatøren å ikke levere i henhold til kontrakt. Selskapet jobber hardt med å bedre tilgjengeligheten, både på kort og lang sikt. Selv om Babcock har flere piloter enn det Lufttransport hadde, så ansetter de nå flere. Som oppdragsgiver har Luftambulansetjenesten HF hyppige møter med operatøren for å sikre at beredskapen så raskt som mulig blir akseptabel. Det er satt inn en rekke tiltak for å sikre beredskapen. Luftambulansetjenesten HF og Helse Nord RHF har blant annet bedt Helsedirektoratet anmode Forsvaret om å stasjonere et av Forsvarets Bell-helikoptre med 24 timers beredskap i Kirkenes. Oppdraget er så langt tidsfestet frem til jul for å styrke luftambulansetilbudet i Finnmark. Jeg har også bedt om daglig rapportering på beredskapssituasjonen. Denne rapporteringen ligger offentlig tilgjengelig på Luftambulansetjenestens hjemmesider.