Skriftlig spørsmål fra Torstein Tvedt Solberg (A) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:391 (2019-2020)
Innlevert: 25.11.2019
Sendt: 26.11.2019
Besvart: 29.11.2019 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Torstein Tvedt Solberg (A)

Spørsmål

Torstein Tvedt Solberg (A): Hva er kunnskapsministerens vurdering bak beslutningen om at elever, lærere og andre ansatte i skolen ikke er eksperter på hvordan skoler kan bli bedre til å løfte elevene?

Begrunnelse

14. november nedsatte Kunnskapsdepartementet en ekspertgruppe som skal gi anbefalinger om hvordan skoler og skoleeiere kan bidra mer til elevenes læring. Jeg registrerer at statsråden i pressemeldingen sier: "Jeg er veldig fornøyd med sammensetningen av ekspertgruppen", men konstaterer at statsråden ikke fant plass til kanskje de største ekspertene; eleven, lærerne og andre ansatte i skolen i dag. Utvalget består kun av skoleledere, forskere og administrativt ansatte i akademia, og har beklageligvis ingen representanter fra organisasjonene til elevene, lærerne eller andre ansatte i skolen.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: SSB og Utdanningsdirektoratet har publisert skolebidragsindikatorer for grunnskolen og videregående skole siden 2017. Indikatorene forsøker å gi svar på hvor mye skolene bidrar til elevenes resultater når man tar hensyn til at skolene har et ulikt elevgrunnlag. Tallene gir imidlertid ikke svar på hvorfor og hva som skal til for å løfte skolenes bidrag. Ekspertgruppen skal derfor blant annet undersøke hva som skiller skolene, og hvordan de skolene som lykkes best med å løfte elevene jobber.
Det fremgår både av gruppens mandat og av pressemeldingen at mandatet er todelt. I den første delen av arbeidet skal gruppen analysere resultater fra bl.a. skolebidragsindikatorene, elevundersøkelsen og nasjonale prøver. I del to av arbeidet – som gruppen forøvrig skal bruke hoveddelen av tiden på – skal gruppen ut og møte og være i dialog med nettopp lærere, skoleledere og skoleeiere. Basert på funnene fra analysene og dialogen med sektoren, skal gruppen komme med forslag til tiltak. Forslagene skal både være rettet mot nasjonalt nivå og skoleeier- og skolenivå.
Gruppen har svært kompetente medlemmer fra hele landet. De har erfaring med blant annet skoleutviklingsarbeid, ledelse i skolesektoren og forskning på feltet. Slik dette arbeidet organiseres, vil resultatet av arbeidet ta opp i seg synspunkter fra noen som ser skolen utenfra, samtidig som ikke bare én eller to representanter, men et bredt utvalg av lærere, skoleledere og skoleeiere bidrar med sin kunnskap og erfaring. Jeg mener at dette gir merverdi til både arbeidet og resultatene.