Skriftlig spørsmål fra Nina Sandberg (A) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:416 (2019-2020)
Innlevert: 28.11.2019
Sendt: 29.11.2019
Besvart: 03.12.2019 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner

Nina Sandberg (A)

Spørsmål

Nina Sandberg (A): Mener Kunnskapsdepartementet at Utdanningsdirektoratet har tolket loven feil i de 14 klagesakene der klager har fått medhold hos departementet?

Begrunnelse

I følge Aftenpostens artikler har Erna Solbergs (H) regjering godkjent opprettelsen av 14 nye privatskoler – mot Utdanningsdirektoratets vedtak. I åtte av disse 14 sakene sier kommunene at det vil gi dem økonomiske problemer og svekke skoletilbudet.
Advokatfirmaet Raugland, med noen av Norges fremste eksperter på utdanningsrett som blant annet har forfattet Rettsdatas kommentar til friskoleloven, har gitt noen juridiske vurderinger for Utdanningsforbundet i forbindelse med sakene om etablering av friskoler og KDs omgjøringsvedtak, som var omtalt i Aftenposten 12. og 14. november. Advokatfirmaet peker blant annet på at de 14 vedtakene der Kunnskapsdepartementet har gitt klager medhold er svakt begrunnet.
Loven bestemmer at friskoler «skal ikkje få godkjenning» når det kan få negative konsekvenser for det offentlige tilbud, hvilket betyr at dette ikke er et skjønnsmoment. Derimot kan kanskje spørsmålet om det får konsekvenser for det offentlige skoletilbudet ha flere skjønnsmomenter i seg. Vi antar at konsekvensene må fremstå som reelle og sannsynlige og av en viss betydning, og at de lokale myndigheters vurdering av konsekvenser må tillegges stor vekt, særlig når fagdirektoratet også avgjør søknadene på slike premisser. Vi stiller derfor spørsmål ved om lokale myndigheters vurdering er tilstrekkelig vektlagt.

Jan Tore Sanner (H)

Svar

Jan Tore Sanner: I søknadssaker om godkjenning etter friskoleloven fatter Utdanningsdirektoratet førsteinstansvedtak, mens departementet er klageinstans. Begge instanser utøver sin myndighet innenfor de rammer som følger av friskoleloven med forskrifter, samt forvaltningsloven. Det er departementets oppgave som klageinstans å prøve alle sider av saken, herunder direktoratets skjønnsutøvelse. Dette følger av forvaltningsloven § 34.
Det ligger i klageordningens natur at klageorganet i enkelte saker vil komme til et annet resultat enn underinstansen. Jeg vil understreke at dette ikke betyr at direktoratet har anvendt loven feil. På generelt grunnlag vil jeg fremheve at de fjorten omgjøringsvedtakene som representanten viser til, er gitt en grundig behandling i departementet i samsvar med forvaltningslovens krav til saksopplysning og kontradiksjon. Som alltid i slike saker vurderte departementet nøye alle relevante momenter, herunder innsigelsene fra vertskommunen/vertsfylket opp mot friskolelovens bestemmelser. I de aktuelle fjorten sakene landet departementet etter en bred skjønnsmessig vurdering på omgjøring. Klagesakene ble behandlet på grunnlag av de opplysninger som forelå på behandlingstidspunktet.
Hva angår departementets konkrete vurderinger og begrunnelser i de fjorten klagesakene viser jeg til det enkelte vedtak.