Martin Henriksen (A): Advokatfirmaet Raugland peker på at de 14 vedtakene der Kunnskapsdepartementet har gitt klager medhold er svakt begrunnet.
Er departementet uenig i denne vurderingen, og kan man i så fall redegjøre for hvorfor dette ikke stemmer?
Begrunnelse
Friskoleloven ble strammet inn av Stoltenberg-regjeringen i 2007. I dag slår lovens § 2-1 om godkjenning fast at: «Ein skole skal ikkje få godkjenning dersom etableringen vil medføre negative konsekvenser for det offentlege skoletilbodet, eller andre særlege grunner tilsier at skolen ikkje bør godkjennast».
I følge Aftenpostens artikler har at Erna Solbergs (H) regjering godkjent opprettelsen av 14 nye privatskoler – mot Utdanningsdirektoratets vedtak. I 8 av disse 14 sakene sier kommunene at det vil gi dem økonomiske problemer og svekke skoletilbudet.
Advokatfirmaet Raugland, med noen av Norges fremste eksperter på utdanningsrett som blant annet har forfattet Rettsdatas kommentar til friskoleloven, har gitt noen juridiske vurderinger for Utdanningsforbundet i forbindelse med sakene om etablering av friskoler og KDs omgjøringsvedtak, som var omtalt i Aftenposten 12. og 14.november.
Etter advokatfirmaet Rauglands syn, er det ikke interessekonflikt mellom paragrafene 1-1 og 2-1 i Opplæringsloven, da menneskerettshensynet i opplæringslovens formålsparagraf § 1-1, som er tuftet på menneskerettslovens § 2, «slik at foreldre og elevar kan velje andre skolar enn dei offentlege», ivaretas selv om det ikke er friskoler med statstilskudd i hver kommune. Valgmuligheten er med andre ord ikke stedbundet i loven. Det er ikke det offentliges ansvar å etablere friskoler for å ivareta formålsparagrafen. Det er heller ikke noe lovfestet krav til at det skal være friskole i hver kommune, og søknader om å opprette friskoler kan lovlig avslås på de i § 2-1 gitte hensyn.
Loven bestemmer at friskoler «skal ikkje få godkjenning» når det kan få negative konsekvenser for det offentlige tilbud, som betyr at dette ikke er et skjønnsmoment. Derimot kan kanskje spørsmålet om det får konsekvenser for det offentlige skoletilbudet ha flere skjønnsmomenter i seg. Vi antar at konsekvensene må fremstå som reelle og sannsynlige og av en viss betydning, og at de lokale myndigheters vurdering av konsekvenser må tillegges stor vekt, særlig når fagdirektoratet også avgjør søknadene på slike premisser. Vi stiller derfor spørsmål ved om lokale myndigheters vurdering er tilstrekkelig vektlagt.