Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Er Skattedirektoratets prinsipputtalelse fra april 2019 om nye vilkår for beregning av utseilt distanse for godsfartøy omfattet av rederiskatteordningen politisk forankret, støtter statsråden skattedirektoratets innstramning av vilkårene for å kunne være omfattet av ordningen, og vil statsråden ta initiativ til endring av rederiskatteordningen for å hindre økt skattlegging av norske rederier og norske sjøfolk?
Begrunnelse
For å kvalifisere for rederiskatteordningen må rederier eie "skip i fart" ihht. EØS-regelverket. Norske godsfartøy må tilfredsstille kravet om 30 nautiske mil utseilt distanse i mer enn to tredjedeler av fartøyets operasjonsdager gjennom året. Dersom et av rederiets fartøyer ikke oppfyller kravene til utseilt distanse er hele rederiet i brudd med rederiskatteordningen. Rederier godkjennes for ordningen for 10 år om gangen, og dersom rederiet ikke lenger kvalifiserer for ordningen, vil det ikke kunne søke ny godkjenning for gjenværende del av 10-årsperioden.
10. april kom Skattedirektoratet med en prinsipputtalelse om ny praksis for beregning av utseilt distanse, definert til
"avstanden langs den direkte skipsleia fra turens utgangspunkt og til det anløpsstedet som ligger lengst bort. Turen tilbake skal ikke medregnes. Omveier som følge av at det er flere anløpssteder underveis skal heller ikke medregnes."
Aktører i næringa, blant annet Norsk Fisketransport AS viser til at det som oftest er på retur at fartøyene har last ombord og at tur til anlegget er påkrevet for å hente lasten og derigjennom en naturlig del av oppdraget.
Så langt undertegnede kjenner til har det ikke skjedd endring i lov eller forskrift forut for Skattedirektoratets nytolkning. I følge selskapet Norsk Fisketransport AS har tidligere forvaltningspraksis stått uendret i 18 år. I forbindelse med ettersyn hos selskapet i 2012 klargjorde Skatteetaten skriftlig at "distansen må måles fra det sted hvor skipet begynner på oppdraget, og frem til og med siste anløpssted. Dersom samme reise inneholder lasting ved flere fiskeoppdrettsanlegg, vil avstanden mellom disse også medgå ved beregningen av distansen.
Norsk Fisketransport har estimert at deres forventa overskudd vil reduseres fra 60 mill. kroner til 22 mill. kroner dersom de ikke lengre omfattes av rederiskatteordningen. I tillegg vil ansatte i rederiet miste sjømannsfradrag til en verdi av 80 000 kroner hver - tilsvarende økt skatt på 18 000 kroner årlig. I stort vil endringen kunne medføre færre norske sjøfolk, utflagging av arbeidsplasser, verdiskaping og skatteinntekter fra rederier, og redusert flåtefornyelse og tap av norske arbeidsplasser i verftsindustrien.