Petter Eide (SV): Hvorfor har ikke regjeringen laget en rettshjelpsordning som gir potensielle ofre av Nav-skandalen anledning til å kontakte egen advokat, som kan vurdere og eventuelt innhente informasjon fra Nav, og hvorfor mener justisminister at potensielle ofre av Nav-skandalen først må kontakte Nav for vurdering om vedkommende er kvalifisert til Fri rettshjelp?
Begrunnelse
Onsdag 05.12 sendte justisdepartementet ut et rundskriv hvor de informerte om en særskilt rettshjelpsordning i forbindelse med den feilaktige lovanvendelsen i trygdeforordningen. Ordningen som beskrives er svært teknisk. De potensielle ofrene av Nav-skandalen er ikke nødvendigvis ikke i stand til å vurdere dette selv, og regjeringen må sørge for at helt nødvendige rettshjelp er tilgjengelig. Slik spørsmålsstiller tolker rundskrivet må den enkelte ta kontakt med Nav selv først, før man eventuelt får vite om man er innenfor kriterium for rettshjelpsordningen. Dette er en håpløst tungvint ordning og skaper terskler hvor dette er helt nødvendig at tersklene er så lave som mulig. Det er langt bedre og enklere at de kan kontakte advokat først for å få en vurdering av at de er omfattet av skandalen. Så kan advokaten hjelpe dem med prosessen opp mot Nav på deres vegne.