Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:548 (2019-2020) Innlevert: 13.12.2019 Sendt: 13.12.2019 Besvart: 20.12.2019 av kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner
Marit Knutsdatter Strand (Sp): Viser til forslag om endring i friskolelova om realkompetansevurdering og åpning for unntak. Hvilke andre løsninger for realkompetansevurdering er utreda, hvordan er disse utredet, og når er endelige forslag til endringer tenkt framlagt for Stortinget?
Jan Tore Sanner: Realkompetansevurdering er et viktig virkemiddel som gir voksne adgang til å få formell dokumentasjon av sine kunnskaper og ferdigheter, uavhengig av på hvilken måte de er oppnådd. På bakgrunn av blant annet tilbakemeldinger fra friskolenes organisasjoner har departementet utredet om kravet i friskoleloven § 3-1 om at voksne søkere skal realkompetansevurderes før inntak til videregående opplæring ved en friskole virker etter sin hensikt, eller kan være et hinder for at voksne søker seg til videregående opplæring. Voksne elever i friskoler kan deles inn i to grupper – voksne med og uten rett til videregående opplæring. Voksne uten rett til videregående opplæring kan tas inn som elever ved friskoler som tilbyr særskilt tilrettelagt opplæring for funksjonshemmede og ved visse andre friskoler som er listet opp i forskrift til friskoleloven.Jeg vil vise til at voksne som søker inntak på en friskole ofte ønsker seg inn på én spesifikk skole som har et fagtilbud som svarer til den voksnes behov og opplæringsmål. Disse voksne vil ofte ikke ha ønske om eller behov for en fullstendig realkompetansevurdering. Jeg viser videre til at voksne søkere til friskoler på grunn av sin elevstatus bare kan tas inn i fag de ikke har fra før. Dette innebærer også at den voksne kan ta deler av fag. Krav om en total realkompetansevurdering kan derfor i noen tilfeller innebære unødig ressursbruk. Jeg er opptatt av at voksne ikke bør bli stanset av unødige hindre på veien mot videregående opplæring. Regelen i friskoleloven som setter et absolutt krav om realkompetansevurdering før inntak kan være et slikt hinder. Dette gjelder særlig for voksne som ikke har rett til videregående opplæring og dermed heller ikke har rett til å bli realkompetansevurdert. Dette er bakgrunnen for at departementet i høst har hatt på offentlig høring et forslag om å endre friskoleloven § 3-1 slik at det åpnes for at departementet i forskrift kan gi unntak fra kravet om realkompetansevurdering. Departementet går nå gjennom høringsuttalelsene, og vil gjøre nødvendige utredninger på grunnlag av disse. Jeg tar sikte på å legge frem endelige forslag til lovendringer i en lovproposisjon til Stortinget i vårsesjonen 2020. Jeg vil til slutt understreke at siden forslaget går ut på å gi departementet hjemmel til i forskrift å gi unntak fra kravet om realkompetansevurdering, vil videre utredninger – forutsatt Stortingets tilslutning til forslaget – bli foretatt i som ledd i arbeidet med forskriftsbestemmelser.