Skriftlig spørsmål fra Kirsti Leirtrø (A) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:583 (2019-2020)
Innlevert: 17.12.2019
Sendt: 17.12.2019
Besvart: 02.01.2020 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Kirsti Leirtrø (A)

Spørsmål

Kirsti Leirtrø (A): Den viktigste ressursen for forsvarsevnen vår er de ansattes kompetanse. Ørland ble valgt som vertskommune for våre kampfly F-35. Ørland kommune har tatt ansvar ved å drifte Ørland Lufthavn med statsstøtte.
Hva vil det bety for Forsvaret om Ørland Lufthavn blir lagt ned?

Begrunnelse

Ørland kommune er vertskommune for våre kampfly. Det investeres nesten 10 mrd. kr i forsvarsinfrastruktur, og det kjøpes inn nye kampfly for flere titalls milliarder. Transport- og kommunikasjonskomiteen var på besøk på Ørlandet for å høre hvilke utfordringer de har. Vi ser en høyteknologisk endring av forsvaret vårt. Dette krever høyt kompetente ansatte og god sivil infrastruktur. Flytilbudet ved Ørland Lufthavn dekker en region på 26 000 innbyggere og sparer reisende for tre timers reisevei hver vei. Antallet reisende har økt fra 5 000 i 2014 til 22 000 i 2019. Forsvaret stiller med flystripe, tårntjeneste og andre fasiliteter. Lufthavnen er altså i utgangspunktet veldig billig å drifte.
Løftene ved plassering av F-35 ved Ørland var at flyrutetilbudet skulle inn i FOT-nettet. Det ble ikke gjort i 2014 av regjeringen, heller ikke i 2019. I tillegg reduserte regjeringen tilskuddet fra 3 mill. kr til 2 mill. kr i en femårig avtale. Ørland kommune har til nå tatt merkostnadene, som er på 3 mill. kr. Det er lite i et samferdselsbudsjett, men betydelig for en kommune. I tillegg har de tatt en merkostnad på kr. 13 mill. for å flytte Ørland Lufthavn pga. endringer i sikkerheten rundt basen.

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: Jeg viser til brev fra Stortingets president av 17. desember 2019 med spørsmål fra stortings-representant Kirsti Leirtrø om hva det vil bety for Forsvaret om Ørland Lufthavn blir lagt ned.
Ørland kommune fikk i 1977 konsesjon og tillatelse til å opprette en sivil terminal på Forsvarets grunn på Ørlandet. Flyterminalen skulle anlegges, bekostes og drives av kommunen, som vederlagsfritt fikk disponere Forsvarets rullebanesystemer. I avtalene mellom Ørland kommune og flystasjonen stilles også havari- og branntjeneste vederlagsfritt til Ørlands disposisjon. Snøbrøyting, sandstrøing og feiing av banesystemene stilles vederlagsfritt til disposisjon innenfor stasjonens ordinære arbeidstid. Drift og vedlikehold av den sivile lufthavnens bygg og anlegg er Ørland kommune i henhold til avtalen ansvarlig for.
Forsvarets satsing på Ørland som hovedbase for kampfly har tilført vesentlige verdier til Ørland kommune blant annet i form av arbeidsplasser. Næringslivet i regionen har fått oppdrag i forbindelse med byggingen av flystasjonen for flere milliarder kroner.
Det er positivt at antall reisende til og fra Ørland lufthavn har økt de seneste årene. Økningen er blant annet en konsekvens av Forsvarets aktivitet knyttet til den nye kampflybasen. Jeg er ikke kjent med at det er planer om å legge ned Ørland lufthavn. Direkteruten fra Ørland er et viktig tilbud til Forsvarets ansatte som pendler til Ørland. Det vil derfor bli en mer krevende situasjon for pendlerne dersom Ørland lufthavn blir lagt ned.