Bjørnar Moxnes (R): Ville det vært behov for ekstra tiltak fra det offentlige gjennom vinteren, for å sikre beredskapen i luftambulansetjenesten, også uten den ekstra krisen som oppsto med ambulansefly på bakken, hvor langt har prosessen med å sikre bemanningssituasjonen kommet og er tiltakene som er satt inn ut februar tilstrekkelige for å møte dette?
Begrunnelse
Også før den akutte krisen vi har sett i luftambulansen, lå det an til at Babcock ikke ville levere på kontrakt før februar 2020 – åtte måneder etter at de tok over luftambulansetjenesten. Men det var allikevel bare avtalt at Forsvarets helikopter skulle stasjoneres i Kirkenes fram til jul, før statsråden 18. desember annonserte ekstra tiltak for å sikre beredskapen i luftambulansetjenesten, med blant annet helikopter gjennom vinteren.
I den påfølgende spørretimen i Stortinget fikk jeg allikevel ikke svar på følgende spørsmål til statsråden:
«Stemmer det at det uansett ville vært behov for ekstra tiltak fra det offentlige gjennom vinteren også uten den ekstra krisen vi fikk med fly på bakken forrige uke?»
Videre stilte representanten Ingvild Kjerkol følgende spørsmål:
«Babcock skal altså ansette om lag syv nye styrmenn og samtidig oppgradere syv kapteiner. Hvor langt har man kommet i denne prosessen? Og hvordan og hvor lenge vil den prosessen påvirke beredskapen og bemanningssituasjonen? Våren 2018 ble det tross alt opplyst at en sånn prosess kan ta inntil ni–tolv måneder fra stillingene er utlyst til en pilot er ferdig kurset og klar for ubegrenset tjeneste. Mener statsråden bistanden fra Forsvaret ut februar er tilstrekkelig nå?»
Statsrådens svar på det var at:
«Det konkrete spørsmålet som representanten spør om, har jeg ikke forberedt noe svar på, så det må jeg eventuelt få komme tilbake til.»
Derfor ber jeg på ny om statsrådens svar på dette.