Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Ble nytt løp i den sterkt trafikkerte og ulykkesutsatte Hagantunnelen vurdert som et unødvendig prosjekt ved rullering av Nasjonal transportplan i 2017, ble det nedprioritert til fordel for andre prosjekter, eller er det andre årsaker til at regjeringen foreslo prosjektet ut av planen (noe som ble vedtatt av Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Kristelig Folkeparti i Stortinget), og har regjeringen endret syn på saken siden den gang?
Begrunnelse
26. desember smalt det nok en gang på rv. 4 i i Hagantunnelen i Nittedal, dessverre med tragisk utfall. Hagantunnelen er sterkt trafikkert, trafikkmengden er økende og tunnelen hadde i 2018 en årsdøgnstrafikk på over 15 000 kjøretøy. Ulykken 26. desember er den så langt siste av en rekke ulykker som har vært i tunnelen, flere med dødelig utfall. Det haster å gjennomføre tiltak for å sikre bedre trygghet for alle de som hver dag bruker Hagantunnelen. Et nytt tunnelløp ville vært et etterlengtet tiltak, som dessverre er skjøvet helt ut i det uvisse av dagens regjering.
I Nasjonal transportplan 2014-2023 fra den rødgrønne regjeringen ble det prioritert statlige midler til bygging av ekstra tunnelløp Hagantunnelen. Dette prosjektet ble fjernet ved rullering av Nasjonal transportplan i 2017 av Høyre, Fremskrittspartiet, Kristelig Folkeparti og Venstre. Ved behandling i Stortinget foreslo Senterpartiet å ta prosjektet inn igjen i planen, men fikk dessverre ikke flertall for dette.
Undertegnede har tidligere, Dokument 15:2063 (2018-2019), spurt om statsråden mener det var klokt å fjerne prosjektet om nytt løp i Hagantunnelen ved sist rullering av NTP og mener statsråden at dette prosjektet bør tas inn igjen ved neste rullering i 2021. Statsråden viste da bare kort til at prosjektet ikke ligger inne i Nasjonal Transportplan uten noen nærmere begrunnelse for hvorfor. Statsråden ga heller ikke noen signaler om hva regjeringen har tenkt å foreta seg ved rullering av planen, og folk som daglig bruker og lever nært på den sterkt trafikkerte og ulykkesbelastede tunnelen lever fortsatt helt i det uvisse om og eventuelt når det vil bli tatt grep for å sikre tryggheten til de som er avhengig av tunnelen.