Lise Christoffersen (A): Når vil den nye manuelle løsningen for personalbilletter for jernbaneansatte og -pensjonister være på plass?
Begrunnelse
Jeg viser til Dokument nr. 15:541 (2019-2020), der statsråden ga et svar som ble positivt mottatt. Statsråden sier der:
"Entur vil likevel tilby ei manuell løysing for dei som ikkje har moglegheit til eller ønskjer å nytta smarttelefon eller nettbrett. Løysinga føreset at billetten tingast via Entur sitt kundesenter i forkant av ei reise, og at billetten blir henta ut via aktivering av reisekort, i form av papirbillett på ein automat eller at den blir sendt på e-post. På enkelte større stasjonar kan dessutan billetten hentast ut via betent billettsal."
Jeg har mottatt en henvendelse fra en jernbanepensjonist som hadde merket seg svaret fra statsråden. Vedkommende skulle reise fra Drammen til Bergen, men ble via Entur kun henvist til den nye appen, uten tilbud om manuell løsning. Vedkommende fikk hjelp fra en it-kyndig bekjent, som holdt på i flere timer over to dager, forgjeves, med telefoner til både kundeservice og fribillett-kontoret. Til slutt fikk de beskjed om at heller ikke appen fungerte. Det ble derfor ingen reise.
Jeg ber derfor statsråden ta et hurtig initiativ, slik at både den nye appen og tilbudet om manuell løsning via Entur kan fungere som forutsatt.