Skriftlig spørsmål fra Sigbjørn Gjelsvik (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:641 (2019-2020)
Innlevert: 05.01.2020
Sendt: 06.01.2020
Besvart: 14.01.2020 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Sigbjørn Gjelsvik (Sp)

Spørsmål

Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Når vil regjeringen legge fram en sak om en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området?

Begrunnelse

I forbindelse med behandlingen av representantforslag fra Senterpartiet om Kjeller flyplass i juni 2017, uttalte en enstemmig komité at:

"Komiteen vil vise til at Kjeller i dag står for en tredjedel av den totale småflyvirksomheten i Norge. Komiteen viser videre til at statsråden i sitt brev understreker at rullebanen på Kjeller vil være tilgjengelig for småflymiljøet i regionen inntil utgangen av 2023, etter en gradvis nedbygging av forsvarsvirksomheten. Komiteen vil også vise til Innst. S. nr. 1 (1992–1993), jf. St.prp. nr. 90 (1991–1992), om utbygging og finansiering av hovedflyplass for hovedstadsområdet, der det ble forutsatt at det skulle etableres en småflyplass i Oslo-området. Dette etter at småflyene og småflymiljøet i regionen måtte forlate Fornebu.
Komiteen vil på denne bakgrunn be regjeringen legge fram en sak om en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området.
Samferdselsdepartementet bestilte i 2018 en utredning om ulike alternativer for en permanent løsning for småflyaktiviteten i Østlandsområdet. Oslo Economics levert sin rapport i januar 2019. Samferdselsdepartementet ga da uttrykk for at man "vil nå gå igjennom rapporten, og vurdere anbefalingene som er gitt."

I rapporten slås det fast at en permanent løsning for småflyaktiviteten i Østlandsområdet kan oppnås både med konsentrert innsats mot en flyplass, og med spredt innsats mot flere flyplasser. Med en høy vektlegging av brukernytten anbefales det i rapporten at det legges til rette for at Eggemoen ved Hønefoss blir et permanent tilholdssted for småflyaktiviteten. Dersom brukarnytten tillegges mindre vekt, anbefales det i rapporten en løsning der innsatsen blir spredt over flyplassene Jarlsberg, Rakkestad og Rygge. En helt ny flyplass for småfly anbefales ikke.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Utgreiinga frå Oslo Economics og Vista utredning vart i mars 2019 vurdert av Luftfartstilsynet. Tilsynet har i si vurdering ikkje lagt føringar for val av konsept.
Småflymiljøet er i stor grad fundamentert på frivilligheit og det er avgjerande at dei som skal nytta den nye løysinga, er involvert i prosessen. Departementet har difor lagt vekt på ein god og open dialog med allmennflymiljøet, og har i ettertid hatt møte med Norges Luftsportforbund, der departementet har orientert om rapporten og vidare framdrift. Departementet har vitja flyplassen og teknologiparken på Eggemoen, og sett kva for moglegheiter som finst der.
Samferdselsdepartementet arbeider no med å kartlegge moglegheitsrommet for alternativa som er skissert i rapporten. Eg vil så snart ei løysing er klar legge fram eit forslag til permanent løysing for Stortinget.