Sigbjørn Gjelsvik (Sp): Når vil regjeringen legge fram en sak om en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området?
Begrunnelse
I forbindelse med behandlingen av representantforslag fra Senterpartiet om Kjeller flyplass i juni 2017, uttalte en enstemmig komité at:
"Komiteen vil vise til at Kjeller i dag står for en tredjedel av den totale småflyvirksomheten i Norge. Komiteen viser videre til at statsråden i sitt brev understreker at rullebanen på Kjeller vil være tilgjengelig for småflymiljøet i regionen inntil utgangen av 2023, etter en gradvis nedbygging av forsvarsvirksomheten. Komiteen vil også vise til Innst. S. nr. 1 (1992–1993), jf. St.prp. nr. 90 (1991–1992), om utbygging og finansiering av hovedflyplass for hovedstadsområdet, der det ble forutsatt at det skulle etableres en småflyplass i Oslo-området. Dette etter at småflyene og småflymiljøet i regionen måtte forlate Fornebu.
Komiteen vil på denne bakgrunn be regjeringen legge fram en sak om en permanent løsning for småflytrafikken i Oslo-området.
Samferdselsdepartementet bestilte i 2018 en utredning om ulike alternativer for en permanent løsning for småflyaktiviteten i Østlandsområdet. Oslo Economics levert sin rapport i januar 2019. Samferdselsdepartementet ga da uttrykk for at man "vil nå gå igjennom rapporten, og vurdere anbefalingene som er gitt."
I rapporten slås det fast at en permanent løsning for småflyaktiviteten i Østlandsområdet kan oppnås både med konsentrert innsats mot en flyplass, og med spredt innsats mot flere flyplasser. Med en høy vektlegging av brukernytten anbefales det i rapporten at det legges til rette for at Eggemoen ved Hønefoss blir et permanent tilholdssted for småflyaktiviteten. Dersom brukarnytten tillegges mindre vekt, anbefales det i rapporten en løsning der innsatsen blir spredt over flyplassene Jarlsberg, Rakkestad og Rygge. En helt ny flyplass for småfly anbefales ikke.