Skriftlig spørsmål fra Solfrid Lerbrekk (SV) til arbeids- og sosialministeren

Dokument nr. 15:656 (2019-2020)
Innlevert: 08.01.2020
Sendt: 09.01.2020
Besvart: 14.01.2020 av arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie

Solfrid Lerbrekk (SV)

Spørsmål

Solfrid Lerbrekk (SV): Kan statsråden garantere at de som søker om erstatning og om å få dekket saksomkostninger i kjølevannet av trygdeskandalen får den hjelpen de har krav på innenfor gitte tidsfrister, og at informasjonen som gis er god?

Begrunnelse

I etterkant av trygdeskandalen har det kommet frem at NAV ikke overholder saksbehandlingstiden i saker som omhandler spørsmål om erstatning og dekking av saksbehandlingskostnader.
Som svar på spørsmål 1 i brevet 19.11.2019 til Kontroll og Konstitusjonskomiteen skriver statsråden at departementet i etatsstyringsmøte 14. november 2019 understreket at etaten skal sikre:

- Rask og korrekt saksbehandling av de sakene som må behandles på nytt
- Rask iverksetting av tilbakebetaling der det avdekkes feil
- God kommunikasjon med de berørte

Anniken Hauglie (H)

Svar

Anniken Hauglie: Representanten stiller spørsmål vedrørende behandlingen av erstatningssaker og krav om saksomkostninger i kjølvannet av den såkalte EØS-saken.
Regjeringen har etablert en særskilt erstatningsordning for saker som springer ut av denne saken. Disse sakene blir behandlet av Arbeids- og velferdsetaten, og behandlingen vil få prioritet. Det vil også bli etablert en egen klageordning for disse sakene i form av en uavhengig nemnd.
Videre har regjeringen etablert et særskilt rettshjelpstiltak som skal sikre at berørte kan få tilgang til advokatbistand. Tiltaket gjelder saker der nytt vedtak ikke ender med full omgjøring til gunst for den det gjelder. Videre gjelder det for krav om erstatning for dekning av økonomisk tap. Ordningen har trådt i kraft. Det er ingen økonomisk behovsprøving knyttet til tiltaket, slik at alle som er berørte og har krav på slik bistand vil få dette – uavhengig av egen inntekt.
Når det gjelder informasjonen som gis relatert til dette, så har det vært lagt stor vekt på å nå ut til alle potensielt berørte. Når det gjelder rettshjelpstiltaket, har Arbeids- og velferdsetaten, Statens sivilrettsforvaltning og Advokatforeningen bidratt til å spre informasjon.
Regjeringen tar denne saken på største alvor, og det er satt inn store ressurser i Arbeids- og velferdsetaten for at behandlingen av alle saker – herunder saker som gjelder erstatning – vil bli prioritert og raskt behandlet.