Tellef Inge Mørland (A): Vil helseministeren gjennom de varslede økte bevilgningene til Mental Helse og Kirkens SOS sine hjelpetelefoner, gå i dialog med disse tjenestene, for å sikre en utvidet og fortrinnsvis døgnbemannet hjelpetjeneste på chat?
Begrunnelse
Helseministeren annonserte nylig at han vil omdisponere 10 millioner for å styrke hjelpetelefonene til Mental Helse og Kirkens SOS på grunn av stor pågang. Dette er positivt. Samtidig er det slik at mange, særlig yngre personer i dag ringer mindre, og heller bruker ulike plattformer for chat mer.
Mental Helse driver chattetjenesten sidetmedord.no, der åpningstidene er mellom 19.00 og 22.00 på mandag, og 17.00 og 20.00 på onsdag. I tillegg til at du kan sende meldinger der du skal få svar i løpet av 48 timer. Kirkens SOS driver SOS-chat, med åpningstider mellom 18.30 og 22.30 hver dag, på fredager frem til 01.30.
Psykiske problemer har imidlertid ingen åpningstider, samtidig som det ofte kan være sene nattetimer i ensomhet som er mest utfordrende. Terskelen for å ringe fremfor å sende en melding, når man trenger hjelp kan også oppleves som betydelig høyere. En utvidet hjelpetjeneste gjennom chat kan derfor ha stor betydning for personer som sliter.