Skriftlig spørsmål fra Tellef Inge Mørland (A) til helseministeren

Dokument nr. 15:657 (2019-2020)
Innlevert: 08.01.2020
Sendt: 09.01.2020
Besvart: 17.01.2020 av helseminister Bent Høie

Tellef Inge Mørland (A)

Spørsmål

Tellef Inge Mørland (A): Vil helseministeren gjennom de varslede økte bevilgningene til Mental Helse og Kirkens SOS sine hjelpetelefoner, gå i dialog med disse tjenestene, for å sikre en utvidet og fortrinnsvis døgnbemannet hjelpetjeneste på chat?

Begrunnelse

Helseministeren annonserte nylig at han vil omdisponere 10 millioner for å styrke hjelpetelefonene til Mental Helse og Kirkens SOS på grunn av stor pågang. Dette er positivt. Samtidig er det slik at mange, særlig yngre personer i dag ringer mindre, og heller bruker ulike plattformer for chat mer.
Mental Helse driver chattetjenesten sidetmedord.no, der åpningstidene er mellom 19.00 og 22.00 på mandag, og 17.00 og 20.00 på onsdag. I tillegg til at du kan sende meldinger der du skal få svar i løpet av 48 timer. Kirkens SOS driver SOS-chat, med åpningstider mellom 18.30 og 22.30 hver dag, på fredager frem til 01.30.
Psykiske problemer har imidlertid ingen åpningstider, samtidig som det ofte kan være sene nattetimer i ensomhet som er mest utfordrende. Terskelen for å ringe fremfor å sende en melding, når man trenger hjelp kan også oppleves som betydelig høyere. En utvidet hjelpetjeneste gjennom chat kan derfor ha stor betydning for personer som sliter.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Det er ingen tvil om at de digitale hjelpeverktøyene som representanten viser til, er et uvurderlig supplement til den ordinære helse- og omsorgstjenesten. Med den pågangen som disse tjenestene har hatt den siste tiden, har jeg omdisponert 10 mill. kroner til Mental helse og Kirkens SOS. Målsetningen med tilskuddsordningen som disse organisasjonene får tilskudd over, er å sikre digitale informasjons-, veilednings- og støttetilbud til personer i vanskelige livssituasjoner og deres pårørende gjennom å gi støtte til hjelpetelefoner, chat- og nettjenester. Organisasjonene rapporterer hvert år på tilgjengelighet og tilstrekkelig bemanning med tanke på etterspørselen, så vi har dialog om dette. Jeg mener imidlertid at Mental helse og Kirkens SOS selv må vurdere hva de ønsker å prioritere de omdisponerte midlene til. Både Mental helse og Kirkens SOS har døgnåpne telefonlinjer, så det er ikke slik at det ikke finnes et alternativ nattestid. Om organisasjonene ser behovet for å bruke de ekstra midlene på å utvide tilgjengeligheten på sidetmedord.no og SOS-chat, så har de muligheten til å gjøre nettopp dette.