Marit Knutsdatter Strand (Sp): Bybroen videregående skole i Trondheim har opplevd hvordan byråkrati står i veien for at innvandrere kommer videre i utdanningsløpet og ut i arbeidslivet. De har elever med kort botid i Norge og brev fra NOKUT og/eller samordna opptak om hvilke fag de må ta for å komme seg videre i utdanningsløpet. Skolen må registrere disse elevene i Vigo, fordi loven sier at elevene skal realkompetansevurderes.
Hva gjør at disse elevene med et fra før avklart behov må avdekke kompetansebehov igjen ved inntak, og hvem skal dekke denne merkostnaden?
Begrunnelse
Det har nylig vært høring om realkompetansevurderingen, og flere ønsker endringer.
Når søkeren er registrert på Vigo, kan fylkeskommunen realkompetansevurdere eleven. En videregående skole har ikke lov til å ta opp disse elevene uten en realkompetansevurdering, selv om disse elevene som tidligere beskrevet har med seg et brev fra NOKUT og/eller samordna opptak som ofte sier hvilke fag de må ta. Realkompetansevurderingen dreier seg ikke bare om å sjekke at de ikke tar fag de har fra før. Dette gjøres av Bybroen videregående skole ved inntak, i tillegg blir skolen kontrollert av Udir. Realkompetansevurderingen er en omfattende prosess hvor all kompetanse må vurderes på nytt. I tillegg må elevene/skolen betale mellom 20-30 000 kr til fylkeskommunen for dette (anslått samlet sum for skolens elever årlig). Bybroen videregående skole gjør dette uten videre nytteverdi da skolen og disse flyktningene vet hvilke fag de trenger fra før. Prosessen tar tid, er kostbart, og gjør alle involverte frustrerte.