Bjørnar Moxnes (R): Bør det vurderes en makspris på ferjer langs fylkesveiene, for å sikre befolkning og verdiskaping på øyene langs kysten?
Begrunnelse
Siden årsskiftet har takstene på flere ferjer rundt i landet gått kraftig opp. Et eksempel er ferjestrekket Sandnessjøen-Dønna, der prisen økte med 40 prosent 1.1.2020. Både i Nordland og Møre og Romsdal har ferjetakstene økt kraftig. Dette er landets største ferjefylker.
Ferjene er en sentral del av infrastrukturen langs kysten i Norge, og gjør at bosetting og verdiskaping er mulig også på små og store øyer langs kysten. Mange er avhengig av ferje for å komme seg til jobb, fritidsaktiviteter, for å få helsehjelp og kunne bruke offentlige tilbud.
Med forvaltningsreformen i 2010 fikk fylkene ansvar for mange veier og ferjer som tidligere var riksvei og riksveiferjer. Siden 2010 har fylkene fått stadig flere oppgaver uten at tilskuddene øker tilsvarende, og de folkevalgte i fylkeskommunene må enten kutte i viktige tjenester eller øke prisene på dem for å få budsjettet til å gå opp.
Riksveiferjene må følge Riksregulativet for ferjetakster, og har dermed en makspris avhengig av hvor langt ferjestrekket er. Det er i dag ingen regulering av hva en ferjebillett kan koste på ferjestrekkene fylkeskommunene har ansvar for.