Siv Mossleth (Sp): Brannfolk på flyplasser har ikke lenger utdanning som røykdykkere. De kan nå ikke gå inn i en bygning med røyk for å slokke, på grunn av at de nå er opplært, utstyrt og trent i henhold til det felleseuropeiske regelverket for dette (EASA 139/2014). Slokking må vente til det kommunale brannvesenet kommer.
Er regjeringa bekvem med at regelverket har svekket kompetansen hos brannfolk på flyplasser, eller vil ministeren ta initiativ til økt beredskap ved å utdanne røykdykkere også på flyplasser?
Begrunnelse
Brannfolk på flyplasser har ikke lenger utdanning som røykdykkere og kan ikke gå inn i en bygning med røyk for å slokke, på grunn av at de nå er opplært, utstyrt og trent i henhold til det felleseuropeiske regelverket for dette (EASA 139/2014). De må vente til det kommunale brannvesenet kommer. Det er forskjellig fra flyplass til flyplass hvor lang tid det tar før det lokale brannvesenet er på plass. Eksempelvis på Evenes vil det ta ca 30 minutter. Brannmannskap på flyplassen kan være klare til slokking på under ett minutt.
I en e-post til NRK forklarer Avinor at deres brannberedskap er etablert for å håndtere risikoen i forbindelse med luftfartshendelser – slik som slokking av brann i et luftfartøy.
«Våre mannskaper er opplært, utstyrt og trent i henhold til det felleseuropeiske regelverket for dette (EASA 139/2014). Det er kommunalt brannvesen som har ansvar for å slokke brann i alle bygninger i kommunen, også de på flyplassene», skriver Avinor.
Når det gjelder krav til røykdykking, er dette en praksis som ble endret i forbindelse med det nevnte EASA-regelverket. Det vil si at det felleseuropeiske regelverket har svekket kompetansen til brannmannskap på flyplassen, og dermed svekket beredskapen på dette området.
Det er forskjellig fra flyplass til flyplass hvor lang tid det tar før det lokale brannvesenet er på plass. Eksempelvis på Evenes vil det ta ca. 30 minutter. Brannmannskap på flyplassen kan være klare til slokking på under ett minutt.