Skriftlig spørsmål fra Per Espen Stoknes (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:705 (2019-2020)
Innlevert: 15.01.2020
Sendt: 16.01.2020
Besvart: 23.01.2020 av samferdselsminister Jon Georg Dale

Per Espen Stoknes (MDG)

Spørsmål

Per Espen Stoknes (MDG): Hvorfor har regjeringen gitt inntrykk av at gjennomføringen av motorveiprosjektet E18 vestkorridoren er endelig avgjort, når den eksterne kvalitetssikringen tilsier at velgerne vil kunne si sin mening i et stortingsvalg før eventuell byggestart?

Begrunnelse

Aftenposten melder 14. januar at den eksterne kvalitetssikringen av motorveiprosjektet E18 Lysaker – Ramstadsletta tilsier at byggestart ikke kan skje før etter neste stortingsvalg. De melder også at det har tatt usedvanlig lang tid å få innsyn i rapporten, og at den er sterkt sladdet. Rapporten er utarbeidet på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet og ble avgitt 11. desember. 19. desember varslet Samferdselsministeren at "Lysaker-Ramstadsletta vil nå bli satt i gang for fullt og at "Ingenting kan lenger stanse E18-prosjektet". Informasjonen fra KS2 viser derimot at prosjektet ikke kan igangsettes før etter neste Stortingsvalg. Dette er svært relevant, da beslutningen om E18 vestkorridoren er i strid med den lokale enigheten i Oslopakke 3, og det politiske flertallet både i Oslo og Viken ønsker å endre prosjektet for å hindre økt trafikk, økte bompenger og økt forurensing i regionen.

Jon Georg Dale (FrP)

Svar

Jon Georg Dale: Eg er kjend med at den eksterne kvalitetssikringa (KS2) av prosjektet meiner at framdriftsplanen for prosjektet var optimistisk vurdert. I framdriftsplanen var det lagt til grunn at enkelte forberedande anleggsarbeid som krevjar stenging av Drammensbanen, skulle skje sommaren 2022. Regjeringa har i Prop. 38 S (2019-2020) lagt fram eit forslag om utbygging og finansiering av prosjektet E18 Lysaker-Ramstadsletta. I proposisjonen er det vist til at anleggsarbeida på prosjektet vil starte opp årsskiftet 2020/2021, for å leggje til rette for å utføre forberedande anleggsarbeid inntil Drammensbanen sommaren 2021. Dette inneber ei forsering i høve til framdriftsplanen som er vist i KS2-rapporten.