Bengt Fasteraune (Sp): Hva er framdriftsplanen for de nevnte prosjektene, får de nevnte kostnadsoverskridelsene konsekvenser for jernbaneprosjekter andre steder i landet, og kjenner statsråden til at det er kostnadsoverskridelser i andre pågående jernbaneprosjekter?
Begrunnelse
Den siste tiden har vi fått rapporter om høye kostnader som fører til forsinkelser på flere jernbaneprosjekter. Jernbanestrekningen fra Moss til Halden er nå beregnet å koste minst 63 milliarder kroner. Den største prisøkningen kommer på den delen som går mellom Råde og Fredrikstad. Der har Bane Nor tidligere oppgitt summen til 4,9 milliarder kroner. I en ny rapport fra Jernbanedirektoratet skriver de at den 16 kilometer lange strekningen nå er beregnet å koste mellom 12 og 17 milliarder kroner. Ringeriksbanen, som skal forkorte togreisen mellom Oslo og Bergen med en time, forsinket. Det er urealistisk at banen skal stå ferdig til 2028 som planlagt, har Morten Klokkersveen, prosjektdirektør for Ringeriksbanen og E16 i Bane NOR uttalt til NRK. Også her mener regjeringen at kostnadene er for høye til at byggingen kan komme i gang. Dette kommer i tillegg til kostnadsoverskridelsene vi kjenner til på Follobanen.