Kari Anne Bøkestad Andreassen (Sp): Ved betaling med AutoPASS for ferje får den reisende ingen informasjon om hvor mye som er betalt for kjøretøy da beløp ikke oppgis på kvitteringen. For reisende som har bruk for kvittering påført beløp henvises de til å hente ut kvitteringer fra «Min side» på autopassferje.no, men det går urimelig lang tid før passeringer/kvitteringer er tilgjengelig på nettsiden.
Mener statsråden at dette er en akseptabel løsning, og er den i tråd med markedsføringsloven?
Begrunnelse
Som kjent har AutoPASS for ferje, som ble opprettet av Samferdselsdepartementet og innført i de fleste ferjefylker, erstattet den gamle ordningen med verdikort og storbrukerkort. Målet med AutoPASS var å lage en enklere løsning for reisende, men tilbakemeldingene så langt viser at løsningen langt fra er optimal – når man ser det i et forbrukerperspektiv. I tillegg til manglende betalingssum på kvitteringen, settes det også spørsmålstegn ved lovligheten av å kreve forhåndsbetaling for reisende med ferjer. Når forbrukere benytter seg av autopassbrikke i bomstasjoner får man ettersendt faktura, noe som også kunne vært gjort ved ferjereiser. Det betales inn store depositumsummer til selskapet Skyttel AS, og særlig transportører langs kysten må forskuttere store verdier i ferjekort til bruk i sine biler. Statsråden anmodes om å se på denne ordningen, og samtidig også vurdere å åpne for innbetaling av langt mindre summer enn dagens 3500 kr for privatbiler. Mange av de som kanskje reiser sjelden med ferje med likevel bør kunne dra nytte av rabattordningen, har ikke råd til å investere i et AutoPASS ferjekort.