Skriftlig spørsmål fra Kari Anne Bøkestad Andreassen (Sp) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:821 (2019-2020)
Innlevert: 30.01.2020
Sendt: 31.01.2020
Besvart: 07.02.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Kari Anne Bøkestad Andreassen (Sp)

Spørsmål

Kari Anne Bøkestad Andreassen (Sp): Ved betaling med AutoPASS for ferje får den reisende ingen informasjon om hvor mye som er betalt for kjøretøy da beløp ikke oppgis på kvitteringen. For reisende som har bruk for kvittering påført beløp henvises de til å hente ut kvitteringer fra «Min side» på autopassferje.no, men det går urimelig lang tid før passeringer/kvitteringer er tilgjengelig på nettsiden.
Mener statsråden at dette er en akseptabel løsning, og er den i tråd med markedsføringsloven?

Begrunnelse

Som kjent har AutoPASS for ferje, som ble opprettet av Samferdselsdepartementet og innført i de fleste ferjefylker, erstattet den gamle ordningen med verdikort og storbrukerkort. Målet med AutoPASS var å lage en enklere løsning for reisende, men tilbakemeldingene så langt viser at løsningen langt fra er optimal – når man ser det i et forbrukerperspektiv. I tillegg til manglende betalingssum på kvitteringen, settes det også spørsmålstegn ved lovligheten av å kreve forhåndsbetaling for reisende med ferjer. Når forbrukere benytter seg av autopassbrikke i bomstasjoner får man ettersendt faktura, noe som også kunne vært gjort ved ferjereiser. Det betales inn store depositumsummer til selskapet Skyttel AS, og særlig transportører langs kysten må forskuttere store verdier i ferjekort til bruk i sine biler. Statsråden anmodes om å se på denne ordningen, og samtidig også vurdere å åpne for innbetaling av langt mindre summer enn dagens 3500 kr for privatbiler. Mange av de som kanskje reiser sjelden med ferje med likevel bør kunne dra nytte av rabattordningen, har ikke råd til å investere i et AutoPASS ferjekort.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: AutoPASS for ferje ble innført fra 2019. På ferjene tar en nå betalt via AutoPASS-brikke eller AutoPASS-ferjekort. Ved å inngå en AutoPASS-ferjeavtale og betale inn forskuddet, oppnår man maksimal rabatt på 50 % rabatt for privatkunder og 40 % rabatt for bedriftskunder. Forskuddet ligger altså ikke som før i det fysiske kortet, men blir innbetalt til en sentral AutoPASS-ferjekonto. Reisene blir trukket fra denne sentrale kontoen. Billettøren kjenner ikke den endelige rabatterte prisen, og kan derfor ikke som før presentere dette for kunden via utskrift fra billettmaskinen. Utskriften er altså ingen kvittering, men et reisebevis.
Detaljer om pris og reiser i en AutoPASS-ferjeavtale blir presentert gjennom «Min Side» på autopassferje.no. Her er det totaloversikt over reisene og anledning til å hente ut kvitteringer.
Omleggingen til ny nasjonal løsning ble planlagt med bruk av billetteringsteknologien som er i drift på sambandene i dag, bl.a. i ulike generasjoner billettmaskiner. En del av dette utstyret rapporterer kun på døgnbasis og kvittering er derfor ikke tilgjengelig på autopass.no umiddelbart etter gjennomført reise.
Med utgangspunkt i en klage fra en kunde har Forbrukertilsynet vurdert kvitteringsløsningen for AutoPASS for ferje. De har valgt å ikke forfølge spørsmålet ytterligere. Jamfør Prisopplysningsforskriftens §13 har forbrukeren rett på spesifisert regning etter at tjenesten er utført. Kvitteringsløsningen er også vurdert mot Bokføringslovens krav til kvittering, og funnet å oppfylle disse.
Gjennom de krav som stilles i løsningen skal trafikanten ha kvittering tilgjengelig dagen etter gjennomført reise. Erfaringen viser at det til en viss grad er avvik fra dette, særlig ved oppstart av nye samband i løsningen. Statens vegvesen følger opp dette. På bakgrunn av utviklingen i teknologien ligger det nå bedre til rette for høyere innsendingsfrekvens og raskere tilgang til kvittering enn da systemet ble planlagt og startet opp.
Denne regjeringen er opptatt av å sørge for at folks reisehverdag er enklest mulig. Vi vil derfor arbeide videre med å utrede hvilke tiltak som må gjennomføres for at kvitteringer blir tilgjengelige på et tidligere tidspunkt.