Skriftlig spørsmål fra Une Bastholm (MDG) til forsvarsministeren

Dokument nr. 15:828 (2019-2020)
Innlevert: 31.01.2020
Sendt: 31.01.2020
Besvart: 07.02.2020 av forsvarsminister Frank Bakke-Jensen

Une Bastholm (MDG)

Spørsmål

Une Bastholm (MDG): Kan statsråden bekrefte at fremdeles er Aviform og strøsand som er tenkt benyttet på Evenes, slik det legges opp til i KVU, og at det ikke finnes nye planer rundt avisingsmetode og kjemikaliebruk?

Begrunnelse

Gjennom Konseptvalgsutredning (KVU) og eksternt kvalitetssikring KS1 framkommer det at Forsvaret planlegger å bruke middelet Aviform til baneavising på Evenes, kombinert med bruk av strøsand på rullebanen. Forsvaret har vært negativ til bruk av Aviform som følge av de store vedlikeholdskostnadene knyttet til korrosjon på de militære flyene. Men siden Aviform brukes i dag av Avinor, og dessuten er det eneste som er tillatt brukt på Evenes, er dette valgt.
Forsvarsministeren har tidligere (2018) svart Miljøpartiet De Grønne i Stortinget at målet er at man skal holde seg innenfor gjeldende utslippstillatelse på Evenes. Men Forsvarsbygg sin egen miljørisikovurdering fra februar 2019 konkluderer med at «Miljørisikovurderingen vil kunne danne deler av grunnlaget for revidert søknad for avisningskjemikalier ved flystasjonen». Det er altså allerede fastslått av Forsvaret selv, at utslippene kan komme til å overstige dagens utslippstillatelse.
Det har også kommet signaler fra Forsvaret om at bruk av strøsand vil være en utfordring for flyene.

Frank Bakke-Jensen (H)

Svar

Frank Bakke-Jensen: Jeg viser til brev fra Stortingets president av 31. januar 2020 med spørsmål fra stortings-representant Une Bastholm om jeg kan bekrefte at det fremdeles er Aviform og strøsand som er tenkt benyttet på Evenes, slik det legges opp til i KVU, og at det ikke finnes nye planer rundt avisingsmetode og kjemikaliebruk.
Avinor er i dag ansvarlig for flyoperativ drift av Harstad/Evenes lufthavn. Avinor er også eier av utslippstillatelsen for avisingskjemikalier på lufthavnen. I dag bruker Avinor en kombinasjon av mekanisk rydding, avisingskjemikaliet Aviform og strøsand for å kunne oppnå tilstrekkelig med friksjon for å sikre regulariteten for sivil lufttrafikk og samtidig overholde utslippstillatelsen fra Fylkesmannen i Nordland.
Forsvaret og Avinor er i dialog for å se på mulighetene for i større grad å opprettholde en snø-/isfri overflate på rullebanene gjennom hele vintersesongen (svartbanestrategi). Avinor har i samarbeid med Forsvaret startet en test på Evenes lufthavn inneværende vintersesong for å få erfaring med ulike vinterdriftskonsepter. Et viktig mål med arbeidet er å se om økt mekanisk fjerning av snø og is kan kompensere for bortfall av sand, og om det resulterer i mindre behov for bruk av Aviform enn det som ellers ville vært tilfellet.
Forsvarsdepartementet har i tillegg gitt Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) i oppdrag å se på alternative baneavisingsmidler til dagens kjemikaliebruk. FFI skal eksempelvis kartlegge alternative baneavisingsmidler til Urea og Aviform og alternativer til bruk av baneavisingsmidler. Miljøeffekten av ulike løsninger skal vurderes, og det skal gjennomføres praktiske tester for å prøve ut de alternativene som ut fra kartleggingen virker mest lovende.
Det vil i arbeidet legges vekt på å vurdere og eventuelt prøve ut løsninger som kan fungere på Evenes. FFI skal levere rapport til Forsvarsdepartementet medio 2021.