Skriftlig spørsmål fra Øystein Langholm Hansen (A) til distrikts- og digitaliseringsministeren

Dokument nr. 15:849 (2019-2020)
Innlevert: 03.02.2020
Sendt: 04.02.2020
Rette vedkommende: Kommunal- og moderniseringsministeren
Besvart: 10.02.2020 av kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup

Øystein Langholm Hansen (A)

Spørsmål

Øystein Langholm Hansen (A): Vil statsråden ta initiativ til at eventuelle endringer av reguleringsregimet av mobilnettet blir satt på vent, og behandlet i sammenheng med den varslede «stortingsmelding om den digitale grunnmuren - mobil og bredbånd»?

Begrunnelse

Undertegnede er kjent med at Nasjonal kommunikasjonsenhet, NKOM, har lagt til høring et forslag til en revidering av markedsregulering for mobilmarkedet. Reguleringen ligger normalt ikke innenfor politisk styring. Myndighet for denne reguleringen skal ligge hos et nøytralt organ. I Norge ligger denne myndigheten hos NKOM. Av høringsrunden går det frem at NKOM vil endre premissene for den myndigheten de er tillagt.
Premissene for reguleringsmyndigheten er politisk utformet, og skal godkjennes av EØS/ESA. NKOM ønsker å endre reguleringen til at en skal innføre lineære tilgangspriser, som må være en vesentlig endring av reguleringspremissene. Flere høringsinstanser peker på at denne endringen vil kunne hindre utviklingen av det tredje mobilnettet i Norge. Innføring av lineære tilgangspriser vil føre til at alle tilgangspriser vil bli målt i henhold til den billigste prisen som de store aktørene tilbyr.
Dette høres bra ut for forbruker, men tar ikke høyde for at disse prisene et satt ut fra en tilgang i den billige enden av prissegmentet, hos storforbruker av nettet, kjøpere av såkalt ubegrenset tilgang (unlimited access). Den foreslåtte endringen vil gjøre det billigere å leie tilgang til nettet enn å bygge eget. Både Telenor, Telia og ICE, som skal forestå, utbygging og utleie av kapasitet, er enige om dette. Det kan stilles spørsmål ved om denne endringen ligger innenfor NKOMs myndighetssområde, og må behandles, eller i det minste avklares, politisk.
Regjeringen har tidligere meldt at det skal komme en «stortingsmelding om den digitale grunnmuren -mobil og bredbånd». Denne representanten mener det kan være lurt å vente med å endre reguleringsregimet vesentlig rett i forkant av en slik stortingsmelding.

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) fører tilsyn med det norske markedet for elektronisk kommunikasjon. Nkoms markedsregulering skal fremme bærekraftig konkurranse, og bidra til å nå de overordnede målene om blant annet å sikre brukerne i hele landet gode, rimelige og fremtidsrettede elektroniske kommunikasjonstjenester. En sentral oppgave for Nkom er å analysere ulike markeder innenfor elektronisk kommunikasjon, utpeke tilbydere med sterk markedsstilling, og pålegge særlige forpliktelser for slike tilbydere. Mobilmarkedet er et av markedene hvor Nkom fortsatt anser det nødvendig med særskilt regulering for å legge til rette for bærekraftig konkurranse.
Det har lenge vært et klart mål å legge til rette for tre fullverdige mobilnett. Dette er blant annet bekreftet i stortingsmelding om Digital Agenda, som Stortinget har sluttet seg til ved behandlingen av meldingen. Nkom har som uavhengig regulatorisk myndighet for elektronisk kommunikasjon, et vesentlig handlingsrom innenfor de overordnede rammene for reguleringen. Reguleringen bygger på EUs felles europeiske regelverk for elektronisk kommunikasjon (den såkalte ekornpakken), og handlingsrommet er det samme som Nkoms søsterorganisasjoner har i Europa.
Etter en omfattende markedsanalyse av det norske mobilmarkedet i et fremadskuende perspektiv, varslet Nkom sommeren 2019 ett nytt vedtak i mobilmarkedet, det fjerde i rekken. Forslaget til vedtak har vært gjenstand for to høringer, i tillegg til at Nkom har gjennomført en rekke møter med aktørene i markedet, for å sikre at deres synspunkter kommer frem. Forslaget skal videre i henhold til normal prosedyre, notifiseres til EFTA Overvåkningsorgan, ESA, før Nkom kan fatte endelig vedtak. ESA har anledning til å uttale seg om den foreslåtte reguleringen, og komme med eventuelle innvendinger som Nkom skal ta hensyn til. Denne prosessen skal sikre en harmonisert anvendelse av det felleseuropeiske regelverket for elektronisk kommunikasjon i EØS-området. Jeg mener dette illustrerer at den forslåtte reguleringen har vært gjenstand for en grundig og transparent prosess, helt i tråd med systemet som følger av ekornloven. Det er også verd å merke seg at denne prosessen pågår fortsatt, gitt at Nkom ikke har fattet endelig vedtak.
Det er avgjørende for markedsaktørene at ny og oppdatert regulering kommer på plass raskt, uten forsinkende prosesser. Innenfor lovens rammer ligger det ikke til rette for å drøfte konkrete valg og utforming av virkemiddelbruken i en Stortingsmelding. Stortingsmeldingen bør i stedet drøfte de politiske målene med mobilreguleringen, slik det blant annet ble gjort i Digital agenda som nevnt ovenfor.
Ettersom departementet er klagemyndighet for klager på Nkoms vedtak, og det ikke kan utelukkes at det vil bli klager på Nkoms vedtak om ny regulering av mobilmarkedet, skal jeg være varsom med å uttale meg om den konkrete foreslåtte reguleringen nå, utover å konstatere at Regjeringen og Stortinget deler ambisjonen om å få på plass tre landsdekkende mobilnett.