Skriftlig spørsmål fra Anette Trettebergstuen (A) til kultur- og likestillingsministeren

Dokument nr. 15:862 (2019-2020)
Innlevert: 05.02.2020
Sendt: 05.02.2020
Besvart: 11.02.2020 av kultur- og likestillingsminister Abid Raja

Anette Trettebergstuen (A)

Spørsmål

Anette Trettebergstuen (A): Hvorfor vil regjeringen legge ned en velfungerende ordning for å etablere en ny ordning med tilskudd til privat forsikring, og hvor skal midlene til denne nye ordningen hentes fra?

Begrunnelse

Viser til sak på NRK nyhetsmorgen 05.02.20 om garantiansvar for kunst- og at museumsbransjen er bekymret for konsekvenser av en eventuell omlegging.
I Kulturbudsjettet 2020, Prop. 1 S (2019 –2020) ble denne omleggingen varslet:

«Regjeringen tar fra 2021 sikte på å erstatte dagens garantiordning med en tilskuddsordning slik at museene selv kan inngå ordinære forsikringsavtaler i markedet.»

Ordningen med statlig forsikring for innlån fra utlandet, som administreres av Kulturdepartementet, har gjennom mange år gitt de norske museene anledning til å vise kunstverk og utstillinger med viktige og sjeldne kulturgjenstander til glede for det norske publikummet. Disse verkene og utstillingene er av format som museene ikke vil ha økonomiske muskler til betale forsikring for slik at de kan vises i landet.
Ordningen er basert på høy bevissthet om sikkerhet og risikominimering, og har så lenge den har vært i virksomhet ikke medført noen utbetalinger for den norske stat. Det viser at arbeidet i sikringsutvalget som gir råd til Kulturdepartementet i behandlingen er en viktig nøkkel til risikoreduksjon og at innlån utføres på forsvarlig vis. Statsgarantiordningen har også bidratt til å øke bevisstheten om sikring og styrket sikringsnivået i mange av museene, særlig de mindre og mellomstore. Dette har betydd mye for mange norske museer.
Utenriksdepartementets ordning for lån til utlandet har gjort det mulig å vise norsk kunst ute og gitt mulighet til å få lånt tilbake kunstverk på høyt nivå til utstillinger i Norge blant annet til Munchmuseet og Nasjonalmuseet. Heller ikke i denne ordningen har man hatt utbetalinger knyttet til statsgarantien.
Vi er bekymret for i hvilken grad KUD har vurdert konsekvensene av nedleggelsen av ordningen og en mulig overgang til sivil forsikring i forhold til sikkerhet/risiko.

Abid Raja (V)

Svar

Abid Raja: Innledningsvis vil jeg få presisere at jeg her kun uttaler meg om ordningen med forsikring av kunst som lånes inn fra utlandet, som Kulturdepartementet har ansvar for. Utlånsgarantiordningen, som gjelder forsikring av kunstverk som lånes fra Norge til utenlandske institusjoner, er det Utenriksdepartementet som svarer for.
Bakgrunnen for spørsmålet er at vi for større utenlandske utstillinger i om lag 35 år har hatt en ordning der Kongen i statsråd har inngått avtaler om forsikringsansvar innenfor en totalramme som årlig vedtas av Stortinget. Staten har med dette påtatt seg det fulle økonomiske ansvaret for tap innenfor vedtatt garantiramme. De siste årene har garantirammen, som fastsettes i statsbudsjettet etter innmeldte behov, økt vesentlig, og flere ganger beløpt seg til tosifrede milliardbeløp. Ordinær ramme har ellers ligget på 4 mrd. I 2020 er det meldt inn behov for statlig forsikring av seks utstillinger. Den samlede rammen for å innvilge disse er satt til 15 mrd. kroner.
Norske institusjoner skal selvsagt fortsette å vise kunstverk av høy verdi i utenlandsk eie for et norsk publikum. Fra 2021 tar regjeringen derfor sikte på å erstatte dagens garantiordning for innlån med en tilskuddsordning, slik at museene selv kan inngå ordinære forsikringsavtaler i markedet.
Omlegging av ordningen vil fjerne risiko for større utbetalinger fra statens side, samtidig som det ytes tilskudd til utgifter til kjøp av kommersiell forsikring i forbindelse med de enkelte utstillingene. I utgangspunktet vil ikke omleggingen innebære andre konsekvenser for visningsinstitusjonene enn at de selv må innhente forsikringstilbud i markedet, og foreta egne sikkerhetsvurderinger.
Den omfattende utvidelsen i garantiramme som vi har erfart de siste årene, har medført en betydelig økt risiko for større statlige utbetalinger om det skulle oppstå alvorlige skadetilfeller eller tap. Med regjeringens forslag om å gå over til en tilskuddsbasert ordning for å dekke kommersiell forsikring, fjernes risiko for større statlige utbetalinger, samtidig som vi ivaretar behovet som institusjonene har ved å yte tilskudd til utgifter til kommersiell forsikring.
Hvordan den nye tilskuddsordningen skal implementeres og administreres vil departementet gjøre rede for i budsjettproposisjonen for 2021. Midler til tilskuddsordningen vil bli foreslått bevilget i statsbudsjettet, og kommer i tillegg til institusjonenes ordinære tilskudd.
Norsk kulturråd forvalter en årlig avsetning (nå 10 mill. kroner) til sikkerhetstiltak ved norske museer. Denne ordningen har i flere tiår medvirket til god bevissthet om sikkerhetsmessige utfordringer ved både store og mindre museer og vil selvsagt bli videreført.