Skriftlig spørsmål fra Hege Haukeland Liadal (A) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:864 (2019-2020)
Innlevert: 05.02.2020
Sendt: 05.02.2020
Rette vedkommende: Forsknings- og høyere utdanningsministeren
Besvart: 17.02.2020 av forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim

Hege Haukeland Liadal (A)

Spørsmål

Hege Haukeland Liadal (A): Har regjeringen en plan for å heve den maritime utdanning til ny kategori slik at faktiske utgifter dekkes?

Begrunnelse

Det er strenge krav til sikkerhet i maritim næring, derfor må studentene gjennom en rekke kurs for å kunne gjennomføre studiet og tre ut i arbeidslivet med det riktige teorigrunnlaget. I tillegg er det behov for kompetanseheving hos ansatte for å opprettholde de maritime sertifikatene som Sjøfartsdirektoratet krever for at de ansatte skal kunne undervise i nautiske emner. I 2010 ble det gjennomført en internasjonal undersøkelse på oppdrag fra EU kommisjonen som viste at de faktiske utgiftene til gjennomføring av maritime bachelorutdanninger etter internasjonale krav (STCW) tilsvarer kategori B i finansieringssystemet. Det er en underfinansiering i dag av maritim utdanning som oppleves krevende for de fire utdanningsinstitusjoner.

Henrik Asheim (H)

Svar

Henrik Asheim: Universitetene og høyskolene har ansvar for å følge opp de nasjonale sektormålene, der ett av målene er god tilgang til utdanning. De skal også sette sine egne mål for virksomheten og sine egne styringsparametre for måloppnåelsen sin. Utdanningsinstitusjonene har ansvaret for å dimensjonere studietilbudene sine i tråd med samfunnets behov. De mottar én samlet årlig rammebevilgning og velger selv hvordan de vil prioritere denne mellom de ulike studietilbudene sine.
Kategoriene i finansieringssystemet er kun grove inndelinger som gjenspeiler en viss gjennomsnittlig kostnadsforskjell mellom ulike studier. De er et verktøy som Kunnskapsdepartementet bruker i den resultatbaserte uttellingen og når vi tildeler midler til nye studieplasser. De faktiske kostnadene for et studium ved de enkelte studiestedene kan avvike fra satsene for finansieringskategoriene. Som det fremgår i rapporten «Hva koster en student? En kostnadskartlegging av universiteter og høgskoler» (NIFU-rapport 2014:52) varierer det hvor mye ressurser utdanningsinstitusjonene bruker på ulike studieprogrammer, og hva et studium koster avhenger først og fremst av hvilke ressurser utdanningsinstitusjonen stiller til rådighet for undervisning og forskning for fagmiljøene sine.
Med dette utgangspunktet har ikke regjeringen nå konkrete planer om å endre innplasseringen av maritime utdanninger fra nåværende kategori.