Skriftlig spørsmål fra Bjørnar Moxnes (R) til olje- og energiministeren

Dokument nr. 15:886 (2019-2020)
Innlevert: 07.02.2020
Sendt: 07.02.2020
Besvart: 18.02.2020 av olje- og energiminister Tina Bru

Bjørnar Moxnes (R)

Spørsmål

Bjørnar Moxnes (R): Når en konsesjon om utenlandsforbindelse er gitt, hva kan da norske myndigheter bestemme og hva bestemmer reguleringsmyndigheten, og hva skjer hvis det er uenighet mellom norske myndigheter og reguleringsmyndigheten?

Begrunnelse

I energiloven § 4-2 om utenlandsforbindelser står det:

«Når det er gitt konsesjon etter første ledd, skal reguleringsmyndigheten, innenfor rammene av konsesjonsvilkårene, ved enkeltvedtak a) fastsette eller godkjenne vilkår for tilgang til forbindelsen, eller b) fastsette eller godkjenne metoder for å fastsette vilkår som nevnt i bokstav a.»

Tina Bru (H)

Svar

Tina Bru: Myndighet til å gi konsesjon for å etablere utenlandsforbindelser tilligger Olje- og energidepartementet etter energiloven. Dersom det gis konsesjon til en utenlandsforbindelse, fastsetter departementet vilkårene for handelen. Typiske eksempler på slike vilkår er bestemmelser om kapasitetstildeling og flaskehalshåndtering. Departementet kan også fastsette andre konsesjonsvilkår som er påkrevet av allmenne hensyn.
Når konsesjon er gitt, har Reguleringsmyndigheten for energi (RME) sin kompetanse innenfor rammene som følger av energiloven § 4-2 med de endringer som Stortinget vedtok i 2018. Denne kompetansen er avgrenset til å fastsette eller godkjenne vilkår for tilgangen til en utenlandsforbindelse ved enkeltvedtak, eller metoder for slike vilkår. I praksis vil dette for eksempel kunne dreie seg om supplerende vilkår om kapasitetstildeling og flaskehalshåndtering mv. Slike vilkår må gis innenfor rammen av konsesjonen og de konsesjonsvilkårene som er fastsatt av departementet.
RME skal overvåke og føre tilsyn med kraftmarkedet. Dette omfatter blant annet tilsyn med tilgang til utenlandsforbindelsene for de som handler i kraftmarkedet, slik det er fastsatt i konsesjonen. Bestemmelsen om RMEs kompetanse etter energiloven er det rettslige grunnlaget for forhåndskontrollen knyttet til betingelser om kapasitetstildeling, flaskehalshåndtering mv. i tråd med krav og vilkår i konsesjonen og energilovgivningen for øvrig.
RME er et forvaltningsorgan, og skal utøve sin myndighet innenfor rammene av energilovgivningen gitt av norske lovgivende myndigheter. RME har ikke kompetanse til å fatte vedtak som er i strid med norsk energilovgivning.
Ethvert enkeltvedtak som fattes av RME kan påklages til Energiklagenemnda. Forvaltningsloven gjelder på vanlig måte. Offentlig styring og kontroll med den krafthandel som finner sted gjennom utenlandsforbindelsene er dermed sikret på en god måte.