Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:887 (2019-2020)
Innlevert: 07.02.2020
Sendt: 07.02.2020
Besvart: 14.02.2020 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Mange kommuner har droppet å foreta brukerundersøkelser.
Hva vil helseministeren gjøre for å sikre at flere brukerundersøkelser i kommunene blir utført, og også omfatter flere tjenesteområder som kommunene leverer?

Begrunnelse

I en fersk artikkel fra Forbrukerrådet har de laget en oversikt over brukerundersøkelser i kommunene. Oversikten omfatter brukerundersøkelser på sykehjem. Rapporten det vises til i artikkelen viser at 173 kommuner dropper å undersøke hvordan de eldre har det. Kommunene er bærebjelken i mange velferdstjenester som ytes til innbyggerne, hvordan pårørende og brukere opplever tjenesten de får er svært viktig og avgjørende for at det blir levert gode tjenester. At så mange kommuner har droppet å foreta brukerundersøkelser er alvorlig.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten av 2016 har som formål å bidra til faglig forsvarlige helse- og omsorgstjenester, kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet, og at øvrige krav i helse- og omsorgslovgivningen etterleves. Forskriftenes § 8 omhandler plikten til å evaluere virksomhetens aktiviteter. Det fremgår av denne bestemmelsen at en del av evalueringen innebærer å "vurdere virksomheten på bakgrunn av pasienter, brukere og pårørendes erfaringer".
På samme måte som representant Njåstad, mener jeg brukerundersøkelser er et sentralt verktøy for å kunne vurdere tjenesten og kan danne utgangspunkt for forbedring av kvalitet.
Jeg er derfor opptatt av at kommunene må finne hensiktsmessige måter å innhente brukererfaringer på, og på bakgrunn av dette evaluere og forbedre tjenestene som gis.
Dette er også bakgrunnen for at jeg har bedt Helsedirektoratet bidra til arbeidet med å utvikle en egen nasjonal pårørendeundersøkelse og bruke erfaringene Helsedirektoratet har vunnet i arbeidet med brukerundersøkelser til å øke kommunenes bevissthet rundt brukerundersøkelser og styringsdata til lokalt forbedringsarbeid. Gjennom økt bevissthet om betydningen av slike undersøkelser, samt mer kunnskap om hvordan slike undersøkelser kan gjennomføres og brukes, vil vi sannsynligvis se en økning i kommuner som gjennomfører slike undersøkelser, både på sykehjem og i andre tjenester.