Torstein Tvedt Solberg (A): Hvilke grep vil statsråden ta etter Dagsavisens avsløringer 6/2 om Dekomp, herunder mangel på oversikt og at ett enkelt fagmiljø alene står for størsteparten av tiltakene, og vil regjeringen gjennomføre en grundig evaluering av Dekomp for å vurdere om ordningen fungerer etter hensikten?
Begrunnelse
Høsten 2017 ble "Desentralisert ordning for kompetanseutvikling i skolen" (Dekomp) innført av Høyre-regjeringen. Ordningen avløste tidligere ordninger og skulle sikre at det ble drevet lokal skoleutvikling rundt om i landet, basert på de lokale forholdene. Dekomp ble lansert som et verktøy for å få til utvikling nedenfra, der skoleledere og lærere skulle være med å definere behovene og kompetanseutviklingstiltakene skulle utformes i samarbeid. På to år er 551,7 millioner kroner utbetalt fra Staten til Dekomp, og den siste tidens avsløringer reiser spørsmålet om ordningen fungerer etter hensikten, og at det er grunn til bekymring når ett enkelt fagmiljø står ansvarlig for en så stor andel av utviklingstiltakene.
Arbeiderpartiet mener at det er lærere, skoleledere og skoleeiere som skal ha hovedrollen i arbeidet med å utvikle kvaliteten i skolen. Lærere skal ikke bare være deltakere i de tiltakene som settes i gang. Profesjonen, både skoleledere og lærere, skal derfor ha en aktiv rolle i å kartlegge behov og vurdere hvilke kompetansetiltak kommuner og fylkeskommuner skal gjennomføre.