Skriftlig spørsmål fra Åshild Bruun-Gundersen (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:900 (2019-2020)
Innlevert: 09.02.2020
Sendt: 10.02.2020
Besvart: 14.02.2020 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Åshild Bruun-Gundersen (FrP)

Spørsmål

Åshild Bruun-Gundersen (FrP): Er helseministeren enig med sin partikollega på Stortinget, om at Vinmonopolet må få lov å merke produktene sine som «nyhet», og vil helseministeren ta nødvendige grep for å gjøre det tillatt?

Begrunnelse

Helsedirektoratet har nå bestemt at Vinmonopolet ikke skal få lov å presentere nye varer som «nyhet» i sine fysiske butikker, men har ikke tatt stilling til om Vinmonopolet skal fortsatt få lov å bruke ordet «nyhet» på sine nettsider.
Fremskrittspartiet kan ikke forstå at det kan være et brudd på norsk lov å fortelle kunder at et produkt er nytt, enten det er fysisk i butikk eller på nettsidene. Dette er lovlige produkter, som selges under kontrollerte forhold. Det å opplyse forbrukere om at et produkt er en nyhet, bør ikke være problematisk. Høyres Mari Holm Lønseth uttalte til NRK denne uken at dersom dagens regelverk strider mot sunn fornuft, bør regelverket endres, og undertegnede deler den meningen.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: Jeg viser til Helsedirektoratets vedtak om at de hylle-etikettene med "nyhet" som var satt opp ved utvalgte varer i butikk hos Vinmonopolet og på Travel Retail Norways utsalg på Oslo lufthavn, er ulovlig alkoholreklame.
Innledningsvis vil jeg vise til at det er gode grunner for at vi har et forbud mot alkoholreklame i Norge. Begrunnelsen er at alkohol ikke er en vanlig vare, men en vare hvor bruk kan medføre særlige skadevirkninger.
I lys av den oppmerksomhet vedtakene fra Helsedirektoratet har skapt, ser jeg likevel grunn til å presisere noen forhold rundt forståelsen av alkohollovens forbud mot reklame. Innledningsvis vil jeg understreke at det ikke foreligger noe generelt forbud mot at Vinmonopolet kan informere om at de har nye produkter i sitt sortiment. Både Vinmonopolet og andre aktører kan informere kundene om hvilke produkter som er nye i sortimentet, forutsatt at utformingen av informasjonen ikke må anses å ha et salgsfremmende formål.
For å sikre mot ytterligere misforståelser er dette understreket i et brev som Helse- og omsorgsdepartementet i dag, 13. februar 2020, har sendt Helsedirektoratet. Der står det blant annet følgende:

"Departementet oppfatter at Helsedirektoratets vedtak er knyttet til de konkrete hylle-etikettene hos Vinmonopolet og Travel Retail Norway og deres utforming. Departementet vil presisere at det ikke er grunnlag i alkoholregelverket for å legge til grunn at det alltid vil være forbudt å informere om at produkter er nye, men det må […] foretas en totalvurdering av om informasjonen formidles på en slik måte at denne blir salgsfremmende. En nøytral informasjon som for eksempel at dette er nye produkter i sortimentet, som ikke utmerker seg i forhold til annen informasjon om produktene, vil kunne vurderes som utenfor reklamebegrepet."