Skriftlig spørsmål fra Åshild Bruun-Gundersen (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:902 (2019-2020)
Innlevert: 09.02.2020
Sendt: 10.02.2020
Besvart: 14.02.2020 av helse- og omsorgsminister Bent Høie

Åshild Bruun-Gundersen (FrP)

Spørsmål

Åshild Bruun-Gundersen (FrP): Vil helseministeren sørge for at norske gründere som vinner anerkjente internasjonale priser for sine produkter, til tross for at det er alkoholholdig drikke, får mulighet til å merke emballasjen med prisen, på lik linje med andre mat- og landbruksprodukter?

Begrunnelse

TV2 har omtalt brenneriet fra et lite fiskevær på Helgelandskysten som høstet stormende jubel under spritkonkurranse i København, men som ikke får anledning til å vise dette til sine kunder. Det at man har klart å skape et så godt produkt at det vinner gullmedalje er en stor prestisje og bør heies frem av Norge, ikke gjøre alt man kan for å skjule det.
I flere aviser er det ofte anmeldelse av viner med både terningkast, bilder og anmeldelser. Det er lov - men det er altså ikke lov for norske gründere å stolt vise frem at de har vunnet en prestisje. Fremskrittspartiet mener dette må ryddes opp i.

Bent Høie (H)

Svar

Bent Høie: I Granavolden-plattformen er det fastslått at hovedlinjene i dagens alkoholpolitikk skal ligge fast. Reklameforbudet er en del av hovedlinjene alkoholpolitikken. Jeg anser det av den grunn ikke som aktuelt å endre på regelverket når det gjelder merking av utmerkelser nå.
Forbudet mot alkoholreklame skal dempe etterspørselen etter alkohol og dermed bidra til begrenset forbruk av alkoholholdig drikk som igjen vil begrense alkoholrelaterte skader og ulemper. Å påføre merking om at et produkt har vunnet priser eller andre utmerkelser, er i strid med reklameforbudet da et av formålene med slik merking vil være å fremme salg av produktet. Merkingen anses som alkoholreklame uavhengig av om det også er andre formål, som forbrukerinformasjon, bak merkingen.
All reklame for alkoholholdig drikk er ulovlig i henhold til alkoholloven med mindre det foreligger et særlig unntak. Unntakene vi har i dag er svært spesifikke og særlige begrunnet. Det foreligger ikke unntak hvor begrunnelsen er å sikre at produsentene får markedsført sine produkter til forbruker, da dette vil være i direkte strid med selve formålet bak reklameforbudet. Unntak for merking med utmerkelser o.l., er konkret vurdert tidligere, men det ble konkludert med at det ikke var tilstrekkelige grunner for et slikt unntak.
Når det gjelder uavhengig redaksjonell omtale av alkoholholdig drikk bl.a. i aviser, anses ikke det som reklame og rammes derfor ikke av reklameforbudet. Begrunnelsen er at dette ikke skjer i markedsføringsøyemed. Selv om alkoholomtale i mediene kan ha en uheldig effekt på holdninger, drikkemønster og forbruk, så er dette ytringer som har et sterkt vern etter Grunnloven.