Tellef Inge Mørland (A): Vil den nye samferdselsministeren sørge for at veistandarden på strekningen E18 Grimstad – Kristiansand blir like god som for sammenlignbare veistrekninger, gjennom å sørge for en endring i maksimal tillatt spordybde på denne strekningen?
Begrunnelse
Det vises til de skriftlige spørsmålene dok. nr. 15:1625 (2018-2019), dok. nr. 15:1736 (2018-2019), dok. nr. 15:2307 (2018-2019) og dok. nr. 15:309 (2019-2020), der spørsmål om maksimal tillatt spordybde på strekningen E18 Grimstad – Kristiansand har vært tema. Fortsatt er det ikke skjedd noe med denne problematikken.
Mellom Grimstad og Kristiansand tillater man en maksimal spordybde på 25 mm, mens den på resten av strekningen er 20 mm, etter at grensen i 2012 ble redusert på veier med mye trafikk. Årsaken til denne forskjellen i krav til spordybde skyldes at E18 Grimstad – Kristiansand er et OPS-prosjekt.
Agderposten har nylig gjennomført egne spordybdemålinger, som viser at veien på flere steder har spordybder over 25 mm. Dype spor på strekningen medfører at det oppstår farlige situasjoner i trafikken, særlig når det regner mye eller er glatt og isete.
I skriftlig spørsmål dok. nr. 15:309 (2019-2020), avviste imidlertid den forrige samferdselsministeren at ikke Agder OPS har holdt seg innenfor de krav som er stilt til dem.
Agder OPS har tidligere stilt seg positive til å inngå en avtale om redusert spordybde på strekningen. Det har også vært fremforhandlet et forslag til ny avtale, men denne har imidlertid blitt stoppet av Vegdirektoratet.