Skriftlig spørsmål fra Siv Henriette Jacobsen (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:932 (2019-2020)
Innlevert: 12.02.2020
Sendt: 12.02.2020
Besvart: 24.02.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Siv Henriette Jacobsen (A)

Spørsmål

Siv Henriette Jacobsen (A): Det er kritisk å få fortgang i å løse alle transportutfordringer på riksveg 19 gjennom Moss. Likevel er det slik at de foreslåtte alternativene i hovedsak kun vil løse utfordringer med fergetrafikken som utgjør 30 prosent av trafikken på denne strekningen.
Hvilke løsninger ser statsråden for seg for den øvrige trafikken, og hvordan kan slike løsninger finansieres?

Begrunnelse

Riksveg 19 i Moss er gitt prioritet i Nasjonal Transportplan (2018-2029), som ble behandlet i Stortinget i juni 2017. Prosjektet omfatter planlegging av ny riksveg 19 mellom E6 og Moss ferjekai.
Målet med den nye riksvegen er å bedre fremkommeligheten for riksvegtrafikken i Moss mellom ferjeleiet og E6. Næringstrafikken og kollektivtrafikken skal få bedre fremkommelighet og forutsigbar reisetid, og trafikken i og gjennom byen skal ikke lenger være til hinder for utviklingen av et godt bymiljø. Det er også et mål å legge til rette for alternative transportformer enn privatbil, samt å at nivåene for støy og lokal forurensning skal holdes innenfor nasjonale mål. En løsning som kun retter seg inn mot fergetrafikken kan medføre at trafikkutfordringene i Moss vedvarer, da 70 prosent av trafikken ikke kommer fra ferga. Det vil være mulig å nå målene for den øvrige trafikken gjennom trafikkbegrensende tiltak som planlegging/regulering, gang/sykkel og kollektiv. Slike løsninger krever imidlertid også finansiering og det er per i dag mangel på tilgjengelige midler for å kunne ta i bruk slike løsninger.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Samferdselsdepartementet har besluttet å legge det såkalte konsept 5 fra konseptvalgutredningen (KVU) for hovedvegsystemet i Moss og Rygge til grunn for videre planlegging. Samtidig skal Statens vegvesen ta hensyn til veiløsningene i det som het konsept 6. Konsept 5 består av en helhetlig pakke av tiltak, der en nordgående havnevei kombineres med sammenhengende tilbud for gående og syklende, kollektivtiltak og trafikantbetaling. Omlegging av rv. 19 gjennom Moss er det klart største tiltaket.
I Nasjonal transportplan 2018-2029 er det lagt til grunn anleggsstart på prosjektet rv. 19 Moss i siste del av planperioden. Statens vegvesen har gjennomført en utredning inkludert siling av alternativ, som grunnlag for å anbefale hvilke alternativ etaten mener det skal gjennomføres planlegging etter plan- og bygningslova for.
En helhetlig bypakke for Moss er ikke omtalt i Nasjonal transportplan 2018-2029. Her er omlegging av rv. 19 mellom E6 og Moss ferjekai skilt ut som eget prosjekt, og det er et mål å legge store deler av rv. 19 i tunnel. På denne bakgrunn har Statens vegvesen i pågående planarbeid for rv. 19 lagt vekt på at rv. 19-prosjektet skal kunne bidra til så god måloppnåelse av KVU-målene som mulig alene. Målet var god kobling mellom transportnettverkene og løsninger som gir små miljøproblemer for byområdet. Samtidig hindrer ikke prosjektet oppnåelse av andre mål eller gjennomføring av andre tiltak i de ulike veimyndigheters regi, eller i en eventuell fremtidig bypakke.
Statens vegvesen sendte i desember 2019 sin anbefaling om videre planarbeid til Samferdselsdepartementet. Jeg vil gå grundig inn i etatens anbefaling, men det er foreløpig for tidlig for meg å ta stilling til hvilke styringssignal som vil bli gitt for det videre planarbeidet.