Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:934 (2019-2020)
Innlevert: 12.02.2020
Sendt: 12.02.2020
Besvart: 19.02.2020 av kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Hvilke muligheter ser statsråden for seg for å snu denne trenden og få saksbehandlingstiden ned?

Begrunnelse

FrP er opptatt av at det planlegges (reguleres) nok boliger i landet. Derfor har vi jobbet for at norske kommuner skal være JA-kommuner og at tallet på innsigelser fra staten går ned. Det er gjort flere grep for å redusere saksbehandlingstiden som å stille sterkere krav, heve terskelen for innsigelser osv. Likevel viser statistikk fra KOSTRA at saksbehandlingstiden for reguleringsplaner, private forslag går opp fra 577 dager i 2016 til 644 dager i 2018 (samlet tid fra oppstartmøte for planforslag til endelig vedtak). Det er en økning på 2 måneder, på 2 år og utviklingen går i motsatt vei som FrP ønsker.

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: Jeg er enig med representanten Njåstad i at det er viktig å sikre at det planlegges nok boliger i landet. I spørsmålet vises det til at KOSTRA-statistikken viser at samlet saksbehandlingstid for private reguleringsplanforslag har gått opp fra 577 dager i 2016 til 644 dager i 2018. Tallene gjelder tiden fra oppstartmøte til endelig planvedtak, og inkluderer forslagsstillers egen tidsbruk. Grunnlagstallene i KOSTRA tyder på at kommunenes saksbehandlingstid har ligget stabilt disse årene, og at det er forslagsstillers tidsbruk som har økt. Tallene tyder også på at kommunenes saksbehandlingstid ligger innenfor de lovgitte fristene.
Etter forslag fra regjeringen, har Stortinget vedtatt flere endringer i plan- og bygningsloven for å sikre framdrift i reguleringsplansaker. Fra 1. januar 2015 gjelder at forslag til reguleringsplan bør være ferdigbehandlet for vedtak innen tolv uker etter at høringsperioden er over. For saker med uløst innsigelse, ble det samtidig gjort gjeldende at kommunen skal oversende saken til fylkesmannen innen to uker etter kommunestyrets vedtak, og at fylkesmannen må sende saken videre til departementet innen fire uker. Dette skal hindre at saksbehandlingen tar lenger tid enn nødvendig.
I byene kan det ta tid å få planlagt og gjennomført nye boligprosjekter, fordi utbyggingen ofte skjer som fortetting og transformasjon i allerede utbygde områder. Disse prosjektene er ofte komplekse og krevende å gjennomføre, både for utbygger og offentlige myndigheter. Kommunal- og moderniseringsdepartementet arbeider derfor med tiltak for å oppnå mer effektive plan- og gjennomføringsprosesser i fortettings- og transformasjonsområder. Blant annet utredes behovet for nye regler for finansiering av offentlig infrastruktur, tiltak for å forbedre samarbeidet mellom grunneierne og med offentlige myndigheter og utbygger, tiltak som sikrer mer rettferdig fordeling av planskapte verdier mellom grunneierne, og tiltak for mer effektiv eiendomsdanning. Målet er at dette skal gi raskere planlegging og utbygging av blant annet nye boligområder.
Regjeringen har siden 2013 arbeidet systematisk for å styrke dialogen mellom staten og kommunene i plansaker, for å unngå unødvendig bruk av innsigelser. Kommunal- og moderniseringsdepartementet arbeider fortsatt tett med sektordepartementene for å forbedre praktiseringen av innsigelsesinstituttet. Flere departementer har fulgt opp med å avklare hva som er nasjonale interesser innenfor sine ansvarsområder. Dette har bidratt til større forutsigbarhet i planprosessene. Fra og med 2019 har alle fylkesmennene fått i oppgave å samordne de statlige myndighetenes innsigelser til kommunale arealplaner, for å hindre motstridende eller svakt begrunnede innsigelser. Dette bidrar til mer effektiv og bedre statlig medvirkning i planprosessene. Senest i brev av 3. september 2019 sendte daværende kommunal- og moderniseringsminister Monica Mæland brev til fylkesmennene for å minne om at plansakene må behandles så raskt og effektivt som mulig, slik at viktige tiltak som boligutbygging og næringsutvikling ikke blir unødig forsinket.