Skriftlig spørsmål fra Helge André Njåstad (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:936 (2019-2020)
Innlevert: 12.02.2020
Sendt: 13.02.2020
Besvart: 21.02.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Helge André Njåstad (FrP)

Spørsmål

Helge André Njåstad (FrP): Når tenker statsråden å komme til stortinget slik at det konkluderast i spørsmålet om handtering av kvikksølvet ved U-864 utanfor Fedje?

Begrunnelse

9. februar i år var det 75 år sidan ubåten U-864 senka utanfor Fedje kommune. U-båten er lasta med kvikksølv noko som urorar spørsmålsstiller, lokalbefolkning og sjømatnæringa langs kysten. Saka har vore utgreia av ulike regjeringar sidan 2003 og det er no på høg tid med av avgjerd om saka.
I samband med handsaminga av statsbudsjettet for 2019 i Stortinget hadde Transport- og kommunikasjonskomiteen følgjande merknad om vidare handtering av vraket av U-864:

"Komiteen viser til at Kystverket anbefaler å tildekke U-864, og at regjeringen legger til grunn oppstart av dette arbeidet i 2019. Komiteen viser også til at det lokalt er stor bekymring for konsekvensene av at kvikksølvet ikke blir fjernet, og at det i noen fagmiljøer blir hevdet at det er mulig å heve hele eller deler av lasten, og at dette kan gjøres på en forsvarlig måte. Komiteen vil derfor be regjeringen vurdere om det har tilkommet ny informasjon eller ny teknologi som tilsier at heving av hele eller deler av lasten er miljømessig forsvarlig, før arbeidet med tildekking iverksettes."

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: I Innst. 13 S (2018–2019) hadde transport- og kommunikasjonskomiteen følgande merknad:
"Komitéen viser til at Kystverket anbefaler å tildekke U-864, og at regjeringen legger til grunn oppstart av dette arbeidet i 2019. Komitéen viser også til at det lokalt er stor bekymring for konsekvensene av at kvikksølvet ikke blir fjernet, og at det i noen fagmiljøer blir hevdet at det er mulig å heve hele eller deler av lasten, og at dette kan gjøres på en forsvarlig måte. Komitéen vil derfor be regjeringen vurdere om det har tilkommet ny informasjon eller ny teknologi som tilsier at heving av hele eller deler av lasten er miljømessig forsvarlig, før arbeidet med tildekking iverksettes."
På denne bakgrunn ba departementet Kystverket om å innhente ei ekstern vurdering av om det var kome ny informasjon eller teknologi sidan Kystverket si anbefaling frå 2014, som tilseier ei endra miljørisikovurdering av heving av heile eller delar av lasta samanlikna med tildekking. Kystverket innhenta ei vurdering frå konsulentselskapet Rambøll som leverte sin rapport i mars 2019. Rapporten peikte på enkelte punkt som kunne ha vore utgreia nærare. Kystverket fikk deretter i oppdrag å følgje opp dei punkta Rambøll hadde peikt på, og leverte sin rapport 2. desember 2019.
Saka blir no handsama i Samferdselsdepartementet. Regjeringa tar sikte på å komme tilbake til Stortinget om den vidare handteringa av U-864 i samband med framlegginga av prop. 1 S (2020-2021).