Skriftlig spørsmål fra Sivert Bjørnstad (FrP) til kommunal- og moderniseringsministeren

Dokument nr. 15:958 (2019-2020)
Innlevert: 13.02.2020
Sendt: 14.02.2020
Besvart: 19.02.2020 av kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup

Sivert Bjørnstad (FrP)

Spørsmål

Sivert Bjørnstad (FrP): Vil statsråden vurdere å opprette Nye Bygg AS, etter modell fra Nye Veier AS, som et supplement og konkurrent til Statsbygg?

Begrunnelse

I Granavold-plattformen kan man lese at "regjeringen vil vurdere om Nye Veier-modellen bør prøves ut i andre statlige sektorer enn i samferdselspolitikken." Under overskriften "bedre konkurranse og en mer effektiv offentlig sektor" står det også at konkurransepolitikken står sentralt i regjeringens arbeid for økt produktivitet, en mer effektiv økonomi og bedre ressursbruk. Konkurranse i markedene bidrar til et bedre tilbud av varer og tjenester med høyere kvalitet og lavere priser. Konkurranse stimulerer norske bedrifter til å bli mer produktive og innovative samtidig som de blir mer konkurransedyktige i internasjonale markeder."
Statens utgifter til offentlige byggeprosjekter har økt voldsomt de siste årene. I de fleste tilfeller er det Statsbygg som er byggherre på vegne av staten, og ofte har man sett til dels svært store kostnadsoverskridelser i slike prosjekter.
Nye Veier AS ble opprettet i 2015, som et supplement og en konkurrent til Statens Vegvesen. På få år har Nye Veier AS spart skattebetalerne for milliarder av kroner, økt nytten på en rekke vegstrekninger og planlagt og igangsatt bygging av veger raskere enn hva tidligere forutsatt. Dette viser, og er et godt eksempel, på at det er mulig å drive offentlig sektor bedre og med mer innovasjon om det er mer en aktør i markedet.
Å bygge og planlegge veier og bygg er selvsagt to ulike ting, men det er også mange likheter. På mange måter er Statsbygg i dag en monopolist, som er skjermet for konkurranse, slik Statens Vegvesen også var tidligere. Konkurransen har gjort både Statens Vegvesen og Nye Veier AS bedre, til glede for skattebetalerne og staten.

Nikolai Astrup (H)

Svar

Nikolai Astrup: Regjeringen har satt i gang et arbeid med å vurdere om Nye Veier-modellen bør prøves ut i andre statlige sektorer enn i samferdselssektoren. Det er så langt ikke tatt stilling til om denne modellen er aktuell innenfor bygge- og eiendomsområdet i statlig sivil sektor.
Statsbygg er en statlig virksomhet, og har normalt byggherreansvaret for statlige byggeprosjekter i sivil sektor. Både prosjektering og byggevirksomhet gjennomføres av private aktører etter konkurranse i markedet. Ved gjennomføring av et byggeprosjekt, kjøper Statsbygg over 90 % av tjenestene i markedet. Slik sett er staten en betydelig markedsaktør i bygg- og anleggssektoren.
Statsbygg jobber med ulike tiltak for å effektivisere byggeprosessene. Et viktig område er større grad av standardisering, f.eks. slik man har gjort med fengselsbygg. Agder fengsel som sluttføres i år, er et eksempel på dette. Prosjektet sluttføres langt under både styrings- og kostnadsrammen. Dette jobber Statsbygg med å utvikle også for andre sektorer.
Statsbygg har de siste fem årene ferdigstilt byggeprosjekter til en sluttkostnad tilsvarende 97 pst. av styringsrammene (P50). I denne perioden har Statsbygg ferdigstilt 14 ordinære byggeprosjekter. Ingen av disse har overskredet Stortingets fastsatte kostnadsramme.
I den senere tid har det dessverre vært behov for å øke kostnadsrammene for noen store byggeprosjekter der Statsbygg er byggherre. Basert på de siste års erfaringer er det imidlertid ikke grunnlag for påstanden om at man ofte har sett til dels svært store kostnadsoverskridelser i prosjekter der Statsbygg har vært byggherre.