Sivert Bjørnstad (FrP): Vil statsråden vurdere å opprette Nye Bygg AS, etter modell fra Nye Veier AS, som et supplement og konkurrent til Statsbygg?
Begrunnelse
I Granavold-plattformen kan man lese at "regjeringen vil vurdere om Nye Veier-modellen bør prøves ut i andre statlige sektorer enn i samferdselspolitikken." Under overskriften "bedre konkurranse og en mer effektiv offentlig sektor" står det også at konkurransepolitikken står sentralt i regjeringens arbeid for økt produktivitet, en mer effektiv økonomi og bedre ressursbruk. Konkurranse i markedene bidrar til et bedre tilbud av varer og tjenester med høyere kvalitet og lavere priser. Konkurranse stimulerer norske bedrifter til å bli mer produktive og innovative samtidig som de blir mer konkurransedyktige i internasjonale markeder."
Statens utgifter til offentlige byggeprosjekter har økt voldsomt de siste årene. I de fleste tilfeller er det Statsbygg som er byggherre på vegne av staten, og ofte har man sett til dels svært store kostnadsoverskridelser i slike prosjekter.
Nye Veier AS ble opprettet i 2015, som et supplement og en konkurrent til Statens Vegvesen. På få år har Nye Veier AS spart skattebetalerne for milliarder av kroner, økt nytten på en rekke vegstrekninger og planlagt og igangsatt bygging av veger raskere enn hva tidligere forutsatt. Dette viser, og er et godt eksempel, på at det er mulig å drive offentlig sektor bedre og med mer innovasjon om det er mer en aktør i markedet.
Å bygge og planlegge veier og bygg er selvsagt to ulike ting, men det er også mange likheter. På mange måter er Statsbygg i dag en monopolist, som er skjermet for konkurranse, slik Statens Vegvesen også var tidligere. Konkurransen har gjort både Statens Vegvesen og Nye Veier AS bedre, til glede for skattebetalerne og staten.