Skriftlig spørsmål fra Jon Engen-Helgheim (FrP) til kunnskaps- og integreringsministeren

Dokument nr. 15:985 (2019-2020)
Innlevert: 17.02.2020
Sendt: 17.02.2020
Besvart: 24.02.2020 av kunnskaps- og integreringsminister Trine Skei Grande

Jon Engen-Helgheim (FrP)

Spørsmål

Jon Engen-Helgheim (FrP): Hvordan vil kunnskapsministeren sørge for at offentlige midler ikke går til å spre vranglære til barn og unge?

Begrunnelse

13. februar ble det gjort kjent at nettsiden aldrimer22juli koblet Fremskrittspartiet til Adolf Hitler og at Frp har fascistiske trekk. Nettsiden er laget til bruk for lærere og elever i den norske skolen. Nettsiden la seg imidlertid flat for noe av omtalen etter at dette ble kjent i media. Retorikken på nettsidene deres bærer fortsatt noe preg av at Fremskrittspartiet blir omtalt i sammenheng med generelle høyreradikale ordlag. Under emnet høyreradikale blir partileder og tidligere finansminister Siv Jensen nevnt for å ha brukt ordet «snikislamisering».
Fremskrittspartiet har siden oppstarten vært partiet som har stått for en streng, men rettferdig innvandringspolitikk. I senere tid har for eksempel Arbeiderpartiet frontet samme politikk som Frp frontet i 2002, men som de da var imot. Å være for en streng innvandringspolitikk har ingenting med å være høyreradikal eller fascist å gjøre. Men med aldrimer22julis omtale av partiet og partileder stempler man 15.2 prosent (stortingsvalg 2017) av landets befolkning som nettopp det.
I september 2019 kom nåværende kulturminister Abid Raja med karakteristikker mot FrP om at partiet kommer med «brun propaganda» i forbindelse med uttrykket «snikislamisering». Raja beklaget senere, men mente fortsatt at uttrykket nører oppunder fremmedfiendtlige holdninger.
Fremskrittspartiet er tuftet på liberalistiske og demokratiske verdier. At et nettsted brukt for læring har benyttet seg av denne type stempling ser jeg på som svært alvorlig, og er direkte vranglære av elever i norsk skole. Den samme type vranglære blir brukt til å indoktrinere palestina-arabiske elever, hvor det ble avdekket før jul at skolebøkene finansiert av Norge var gjennomsyret av jødehat og rene terrorhyllester mot Israel og det Israelske folk. Økonomisk støtte til organisasjoner som aktivt sprer feilinformasjon og vranglære bør stanses.

Trine Skei Grande (V)

Svar

Trine Skei Grande: De nye læreplanene er tydelige på at elevene skal lære om terrorhandlingen i Norge 22. juli. Skolen har en viktig oppgave i å forebygge ekstreme holdninger, ekstreme handlinger og terrorisme. Skolen skal også bidra til at elevene blir nysgjerrige og stiller spørsmål, utvikler vitenskapelig og kritisk tenkning og handler med etisk bevissthet. Lærerne og skolene har frihet til å velge hvilke læremidler de vil bruke og vurderer selv hvordan de vil legge opp undervisningen i tråd med læreplanene.
Utdanningsdirektoratet forvalter ulike tilskuddsordninger over Kunnskapsdepartementets budsjett. Det er Utdanningsdirektoratets oppgave å gjøre en faglig vurdering av søknader om tilskudd til å utvikle undervisningsmateriell tilpasset læreplanene, og jeg har tillit til at dette gjøres på en god måte.
Når det gjelder den konkrete saken som stortingsrepresentanten viser til, ble Antirasistisk Senter tildelt ettårige midler i 2018 til prosjektstøtte til produksjon av en nettside over tilskuddsordningen på kap. 225, post 74 Prosjekttilskudd. Formålet med tilskuddsordningen er å stimulere organisasjoner til å iverksette tiltak som kan bidra til å nå sektormålene for grunnopplæringen. Antirasistisk Senter søkte også om støtte i 2019, men fikk avslag på søknaden.