Skriftlig spørsmål fra Stein Erik Lauvås (A) til distrikts- og digitaliseringsministeren

Dokument nr. 15:990 (2019-2020)
Innlevert: 17.02.2020
Sendt: 17.02.2020
Besvart: 24.02.2020 av distrikts- og digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland

Stein Erik Lauvås (A)

Spørsmål

Stein Erik Lauvås (A): Hva vil distriktsministeren konkret gjøre i denne saken?

Begrunnelse

I Dagbladet den 17. februar leser vi at Widerøe skal kutte 4 000 flyavganger årlig i Norge. Videre i artikkelen leser vi fra Widerøes administrerende direktør Stein Nilsen at dette er kutt i helt nødvendig kollektivtransport i Norge, og viser til at bakgrunnen blant annet er økte avgifter over flere år.

Linda Hofstad Helleland (H)

Svar

Linda Hofstad Helleland: Dette er en viktig sak for distriktene. Jeg har derfor tatt initiativ til et samarbeid med samferdselsministeren for å vurdere mulige tiltak fra regjeringens side.
Det er vårt mål å sikre at Norge har et godt og fremtidsrettet flyrutetilbud. Tilbudet på kortbanenettet er spesielt viktig for folk i distriktene og en viktig forutsetning for verdiskaping i hele landet. Derfor er jeg bekymret for kuttene Widerøe har varslet og hvilke konsekvenser dette får for alle som er avhengig av disse rutene.
Jeg legger til grunn at det er tre hovedårsaker til at Widerøe nå ønsker å gjøre de endringene de har signalisert: (1) Markedsmessige endringer som oljepris, kronekurs og etterspørsel, (2) interne kommersielle vurderinger som skal sikre størst mulig lønnsomhet, og (3) endringer i de statlig fastsatte rammevilkårene.
Staten bruker allerede i dag over 700 millioner kroner i året på å støtte ulønnsomme flyruter. Dersom det offentlige skal bruke mer penger på slik støtte, er det rettslig og økonomisk nødvendig å ta stilling til hva samfunnet trenger. Dette kriteriet er ikke uten videre sammen-fallende med de kommersielle vurderingene Widerøe foretok da de berørte rutene ble introdusert.
Når det gjelder avgiftene som flyselskapene betaler for bruk av Avinors anlegg og tjenester, er det store bildet at Avinor skal dekke alle sine kostnader, og at avgiftslettelser for noen kunder innebærer avgiftsskjerpelser for andre. Som kjent har regjeringen allerede tatt grep gjennom å legge om disse avgiftene på en måte som er fordelaktig for Widerøe.
Samferdselsministeren og jeg vil følge denne saken tett i tiden framover. Det er for tidlig å si noe konkret nå om hvilket grep regjeringen vil ta på lengre sikt for å sikre et godt flytilbud for privatpersoner og næringsliv i de berørte regionene.