Skriftlig spørsmål fra Tellef Inge Mørland (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1000 (2019-2020)
Innlevert: 18.02.2020
Sendt: 18.02.2020
Besvart: 25.02.2020 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Tellef Inge Mørland (A)

Spørsmål

Tellef Inge Mørland (A): Kan samferdselsministeren bekrefte at bompengene på E18 Tvedestrand – Arendal vil bli redusert til maksimalt 35 kr uten brikke og 28 kr med brikke, og når vil denne reduksjonen av bomsatsene bli iverksatt?

Begrunnelse

Agderposten kan 18.februar melde at det har vært en nedgang i døgntrafikken på nye E18 mellom Tvedestrand og Arendal på 35%, sammenlignet med tidligere tall for gamle E18. En del av denne trafikknedgangen kan tilskrives at det bor en god del folk langs gamle E18, som fortsatt er avhengige av å bruke den veien.
Bompengesatsene på E18 Tvedestrand – Arendal har imidlertid vært et tilbakevennende tema. Man er sårbar for trafikklekkasje bort fra nye E18 på grunn av at relativt høye satser, gjør den gamle veien til et attraktivt alternativ også for gjennomgangstrafikken.
23.august 2019 la statsministeren fram en endelig skisse til bompengepakke etter forhandlinger internt i den daværende regjeringen. I denne bompengepakken var lavere takst på strekningen E18 Tvedestrand – Arendal ett av punktene.
7.september 2019 kunne daværende samferdselsminister Jon Georg Dale sammen med lokale representanter for regjeringspartiene, meddele gjennom Agderposten at satsene på nye E18 Tvedestrand – Arendal ville bli 35 kr uten brikke og 28 kr med brikke, mot i dag henholdsvis 44 kr uten brikke og 35 kr med brikke.
Representanter fra regjeringspartiene viste da til at pengene ville komme i statsbudsjettet, og at satsene skulle bli satt ned senest på nyåret. Også Arbeiderpartiet har lagt denne reduksjonen i bompenger inn i sitt alternative budsjett.
Per 18. februar har det fortsatt ikke skjedd noen reduksjon av satsene på nye E18 Tvedstrand – Arendal, noe som kunne ha medført at flere velger å benytte nye E18 fremfor den gamle veien på strekningen.

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Jeg vil vise til Prop. 1 S (2019-2020) der det står følgende " I 2020 prioriteres prosjektene E136 Tresfjordbrua og Vågstrandstunnelen i Møre og Romsdal, E18 Arendal- Tvedestrand i Agder, rv. 13 Hardangerbrua i Vestland og E6 Hålogalandsbrua i Nordland."
Status for E18 Arendal- Tvedestrand er at 3. februar 2020 ble det sendt et tilsagnsbrev til bompengeselskapet Ferde AS. Prosjektet vil få en utbetaling på 375 mill. kr til nedbetaling av lånegjeld, fordelt med 216,6 mill. kr i 2020 og 158,4 mill. kr i 2021, dersom de setter ned gjennomsnittstaksten med minst 20 pst. Statens vegvesen vil utbetale tilskuddet så snart det har mottatt nødvendig dokumentasjon fra bompengeselskapet. Det er lagt til grunn to forutsetninger:

- Søknad fra bompengeselskapet om å sette ned gjennomsnittstaksten med minst 20 pst. i forhold til dagens fastsatte gjennomsnittstakst.
- Tilslutning fra Agder fylkeskommune som garantist for bompengeselskapets bompengelån, på ovennevnte opplegg.

Det regionale bompengeselskapet må utarbeide et saksfremlegg. Det vil være naturlig at dette saksfremlegget baseres på forutsetningene takstvedtak av 31.5.2019 hvor man legger til grunn en gjennomsnittstakst på 22,68 kr (2019) etter ordinært tilskudd. Hvilke takster som vil stå på skiltene ved gjennomføring av takstreduksjonen, vil først bli klart når det fattes et nytt takstvedtak.