Tellef Inge Mørland (A): Kan samferdselsministeren bekrefte at bompengene på E18 Tvedestrand – Arendal vil bli redusert til maksimalt 35 kr uten brikke og 28 kr med brikke, og når vil denne reduksjonen av bomsatsene bli iverksatt?
Begrunnelse
Agderposten kan 18.februar melde at det har vært en nedgang i døgntrafikken på nye E18 mellom Tvedestrand og Arendal på 35%, sammenlignet med tidligere tall for gamle E18. En del av denne trafikknedgangen kan tilskrives at det bor en god del folk langs gamle E18, som fortsatt er avhengige av å bruke den veien.
Bompengesatsene på E18 Tvedestrand – Arendal har imidlertid vært et tilbakevennende tema. Man er sårbar for trafikklekkasje bort fra nye E18 på grunn av at relativt høye satser, gjør den gamle veien til et attraktivt alternativ også for gjennomgangstrafikken.
23.august 2019 la statsministeren fram en endelig skisse til bompengepakke etter forhandlinger internt i den daværende regjeringen. I denne bompengepakken var lavere takst på strekningen E18 Tvedestrand – Arendal ett av punktene.
7.september 2019 kunne daværende samferdselsminister Jon Georg Dale sammen med lokale representanter for regjeringspartiene, meddele gjennom Agderposten at satsene på nye E18 Tvedestrand – Arendal ville bli 35 kr uten brikke og 28 kr med brikke, mot i dag henholdsvis 44 kr uten brikke og 35 kr med brikke.
Representanter fra regjeringspartiene viste da til at pengene ville komme i statsbudsjettet, og at satsene skulle bli satt ned senest på nyåret. Også Arbeiderpartiet har lagt denne reduksjonen i bompenger inn i sitt alternative budsjett.
Per 18. februar har det fortsatt ikke skjedd noen reduksjon av satsene på nye E18 Tvedstrand – Arendal, noe som kunne ha medført at flere velger å benytte nye E18 fremfor den gamle veien på strekningen.